جمعه 31 فروردین 1403
خانه / خیابان ها / خیابان هلال احمر

خیابان هلال احمر

خیابان هلال احمر

حدود سال 1310 خورشیدی در سمت خاوری کاخ چهل ستون در قزوین ، خیابانی کشیده میشود که به نام شاهپور میخوانندش . این خیابان امروزه در سمت شمالی به جنوبی از سبزه میدان ، آغاز میشود و به تقاطع خیابان سپه ، پایان میگیرد . به سال 1335 خورشیدی ، ساختمان شیر و خورشید سرخ در کنار ساختمان چهل ستون ، برپا میشود که پس از انقلاب به دلیل تغییر نام این ساختمان به هلال احمر ، خیابان هم به همین نام ، شهره میگردد .

البتّه پس ترها ، ساختمان هلال احمر هم تغییر مکان میدهد و در جنوب این خیابان ، جای میگیرد .

خیابان هلال احمر

یکی از دیوارنگاره های خیابان هلال احمر

  امروزه اگر پیاده و گام زنان از سبزه میدان ، وارد این خیابان شوید ، در همان نبش چهارراه ، ساختمان قدیمی بانک ملّی را میبینید که در نقشه ی سال 1330 کتاب مینودر هم هست ؛ سپس با محوّطه ی کناری کاخ چهل ستون که باغ بزرگ و پردرختی هست و گنجینه ی قزوین که در نزدیکی اش ، قرار گرفته ، رو به رو میشوید .

خیابان هلال احمر

  کمی پایین تر از گنجینه ، دبیرستان پاسداران را میبینیم که پیش از انقلاب 1357 ، محمّدرضاشاه ، نام داشته است . در کنار دبیرستان ، محوّطه ی دولت خانه ی بزرگ صفوی است در گستره ای دیدنی . سپس ورزشگاه قدیمی تختی را میتوان دید که هنوز کهنای خود را نگاه داشته است . در کنار ورزشگاه ، ویرانه های ساختمان هایی چند هستند که بخشی از کاشی کاری ها و رنگ آمیزی های شان ، دیده میشود .

خیابان هلال احمر

  سازه ی تاریخی سردار مفخّم هم که به اواخر دوره ی قاجار میرسد در نزدیکی داروخانه ی هلال احمر ، با شکوه فراوان ، رخ مینمایاند . اگرچه اداره ی وزارت امور خارجی در استان قزوین در این ساختمان ، برپا شده بوده است ولی همینک چند سالی هست که تعطیل میباشد .

خیابان هلال احمر

  مدرسه ی امید که میگویند نخستین مدرسه به سبک نوین در قزوین بوده نیز در این خیابان است که بهسازی شده و در مدیریّت میراث فرهنگی است . محوّطه ی بهسازی شده ای رو به روی مدرسه ی امید ، دیده میشود که در گذشته ها به آرامگاه چهل دختران ، نامور بوده ولی امروزه ، هیچ اثری از آن بر جای نمانده است . سردر باشکوه عالی قاپو ، نقطه ی تلاقی این خیابان با خیابان سپه میباشد .

در نزدیکی کوچه ی قافله باشی ، هنوز میتوان چندین خانه با ساختاری کهن را دید که مسکونی هستند ؛ اگرچه بوی ویرانی و رهاشدگی از آن ها نیز به مشام میرسد .

خیابان هلال احمر

مدرسه ی امید 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.