چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانه / خانه های تاریخی / حسینیّه ی شهیدی ها

حسینیّه ی شهیدی ها

1 )) حسینیّه ی شهیدی ها که هم پیوند و در مالکیّت خاندان شهیدی است در خیابان مولوی نرسیده به چهارراه مولوی ، قرار دارد و دارای دو در ورودی است : یک در ، نبش خیابان مولوی ، قرار گرفته در سمت خاوری و در دیگر ، نبش کوچه ی مرتضی نژاد ، قرار دارد در سمت شمالی . هر دو در ، فلزّی و جدید هستند .

2 )) پس از ورود به حسینیّه از در خاوری ، وارد سرسرای کوچکی میشوم که در پایان این سرسرا ، دو در ورودی ، دیده میشود : یکی به سمت شمال و دیگری به سمت جنوب ، باز میشوند . در شمالی به حیاط اصلی و در جنوبی به حیاط پشتی ، راه دارند .

3 )) از در شمالی ، وارد حیاط اصلی میشوم ؛ البتّه پس از گذر از چند پلّه ی کوتاه . در میانه ی حیاط مرکزی ، یک حوض کوچک و زیبا و دور تا دور حیاط ، اتاق ها و زیرزمین ، قرار گرفته اند .

4 )) بزرگ ترین اتاق ، اتاق شمالی است که دارای درها و پنجره های چوبی قدیمی نیز هست و این امر بر زیبایی این اتاق ، افزوده است . این اتاق به دو اتاق خاوری و باختری نیز راه دارد . اتاقی که در سمت خاور ، واقع شده است ، اتاق کوچک تریست که به ایوان هم پیوند می یابد و همینک ویژه ی بانوان شده است .

در اتاق شمالی ، دو طاقچه در سمت شمالی آن ، دیده میشود .

در دو سمت ورودی این اتاق ، دو کمد چوبی دیواری نیز تعبیه شده اند .

5 )) آن گونه که از سازه های جدید ، پیداست و آن گونه که از سخنان آقای نعیمی ، برداشت میشود ، زیرزمین این خانه که دور تا دور کشیده شده است در گذشته با یک دیگر ، پیوند داشته است ولی امروزه ، راه پیوند آن ، بسته شده . زیرزمینی که زیر اتاق خاوری ، قرار گرفته ، دارای یک هواکش بلند قدیمی است ؛ چرا که از این جا به عنوان آشپزخانه ، بهره برداری میشده و نیاز به تهویه داشته است . از زیرزمین جنوبی ، میتوان به حیاط کناری ، راه پیدا کرد ؛ در دو سوی شمالی و باختری این حیاط ، اتاق ها ، دیده میشوند که دارای زیرزمین نیز هستند . یک حوض کوچک و یک پیرزن فرتوت که گویا خدمت کار این جاست نیز در این بخش دیده میشوند .

6 )) در سمت خاوری و در زیر اتاق کوچک این سمت ، ورودی گرمابه ، قرار دارد .

7 )) پشت بام خانه در بخش های جنوبی و خاوری به صورت شیروانی است .

8 )) کهنای این سازه به گفته ی جناب آقای شهیدی از نوادگان زنده یاد میرزانصرالله شهیدی که مالک خانه بوده است به هفتاد تا هشتاد سال پیش میرسد . میرزانصرالله که به حاج مجتهد نیز نامدار بوده ، این خانه را که ملک مسکونی او بوده است به نیّت انجام و برگزاری کارهای نیک ، به فرزندانش میسپارد . گستره ی خانه در حدود 800 متر مربّع است .

لازم به یادآوریست که در صورت ناقص یا نادرست بودن هر یک از این مطالب ، از خاندان شهیدی ، خواهشمندم که دیدگاه های خود را بیان دارند .

1 (1)

در ورودی حسینیّه از کوچه ی پشتی

1 (2)

ساختمان باختری

1 (3)

ساختمان اصلی

1 (4)

حیاط

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.