شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / تهران گردی ؛ 3

تهران گردی ؛ 3

تهران گردی

همیشه تهران گردی رو یکی از بهترین گونه های سفرهام میدونم ؛ با من ، همراه باشید :

1 )) آرامگاه عبدالعظیم حسنی

یک بازدید تنها از نگاه گردشگری مذهبی و تاریخی ؛ بدون اعتقاد به زمینه های دینی . برای من ، بیش تر از آرامگاه عبدالعظیم ، گورستان تاریخی آن و افراد نامداری که در آن و در اطراف آرامگاه وی به خاک سپرده شده اند ، جالب توجه است ؛ از جمله ستارخان ، رضا زواره ای ، علی اکبر حسینی ، علی اکبر محتشمی پور ، علی اصغر مروارید و روح الله حسینیان .

تهران گردی

2 )) آرامگاه جوان مرد قصاب

در گوشه ای دیگر از شهر تاریخی ری ، آرامگاهی است منسوب به کسی به نام جوان مرد قصاب . آرامگاه کهن و ساده ی جوان مرد قصاب به تازگی نوسازی و بازسازی شده است . سازه ی کهن آن به کلی از میان رفته بود . درباره ی شخصیت جوان مرد قصاب در کتاب نزهه القلوب ، اشاره ای شده است . آرامگاه به صورت چهارضلعی و درازا و پهنای درونی آن از هر سمت ، نزدیک 6 متر است .

در میانه ی حرم ، سکوئی مستطیلی به بلندای یک متر ، درازای دو متر و پهنای یک متر هست و یک لوح سنگی در میانه ی آن ، نصب کرده اند که بر روی آن ، دو بیت زیر به خط نستعلیق برجسته ، نگاشته شده است :

جوان مرد قصاب این شیردل / کمربسته ی شیر یزدان بود

مزارش که باشد بهشت برین / زیارتگه اهل ایمان بود

سازه ی پیشین و سنگ مزبور از آثار زمان فتحعلی شاه قاجار بوده است . به تازگی عملیات نوسازی و بازسازی در این آرامگاه ، صورت گرفته و اطراف آن ، محصور شده است . شایان یادآوری است که زیارتگاه یادشده ، دارای موقوفات چندی است که عوائد آن در راه نگه داری این آرامگاه ، هزینه میشود . آرامگاه یادشده با شماره ی 2002 جزو آثار ملی به ثبت رسیده است .

تهران گردی

3 )) خانه ی داریوش فروهر

در تاریخ یکم آذر 1377 ، دو تن از مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در قالب ماموران نیروی انتظامی و به بهانه ی بازدید از خودروی داریوش فروهر که در حیاط خانه ی وی ، پارک شده بود ، با نشان دادن کارت های شناسایی جعلی ، وارد خانه ی وی میشوند . داریوش و پروانه ی فروهر ( زن و شوهر ) که با حکومت جمهوری اسلامی ، زاویه ی عقیدتی و سیاسی داشتند ، در خانه بودند .

از مأموران ، پذیرایی و با آن ها ، خوش و بش میشود ؛ ولی مأموران برای اجرای هدفی دیگر به خانه ی این دو تن آمده بودند = کشتن آن ها . پس از مدتی ، داریوش فروهر را که نخستین وزیر کار حکومت جمهوری اسلامی در دولت مهدی بازرگان و از مبارزان سیاسی دوران پهلوی بود ، بی هوش کرده و سپس با ضربات متعدد کارد ، او را میکشند . پروانه ی فروهر را هم که در طبقه ی بالا بوده است به همین روش میکشند .

افشای این قتل ها در کنار قتل پوینده و مختاری ، سرآغازی میشود بر پرونده ای به نام قتل های زنجیره ای که سال هاست جمهوری اسلامی را درگیر تاریخ و پاسخگویی بدان کرده است .

خانه ی داریوش فروهر ، امروزه بدون سکنه در خیابان سعدی تهران ، قرار دارد و شاید در آینده به گنجینه ای تاریخی از یکی از مهم ترین رخدادهای سیاسی دهه ی هفتاد خورشیدی ، تبدیل شود .

تهران گردی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.