پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانه / دره ها / تنگ سنگاب دولی

تنگ سنگاب دولی

در ژرفای بیابان های زیبا و چشمنواز شهرستان خور و بیابانک استان سپاهان ، پدیده ای طبیعی ، قرار دارد که کم تر شناخته شده است ؛ در بخش هایی از این پدیده ی طبیعی ، سنگ هایی صاف و صیقلی ، دیده میشوند که اندازه ای آب در آن ها ، گرد آمده و حالت یک کاسه ی بزرگ پر از آب را بدان ها داده است . این سنگ ها را سنگاب مینامند و چون اهالی روستاهای اطراف در گذشته های دور با بهره گیری از ظرفی به نام دولی ، آب را از این سنگاب ها ، بیرون میکشیدند ، بدین منطقه ، نام سنگاب دولی داده اند . پس از پشت سر گذاشتن این سنگاب ها که زیبایی و جلوه ی ویژه ای دارند به تنگی پهن و گسترده میرسیم که دیواره های آن تا حدود 50 متر ، بالا رفته و راهی را برای روندهای سیلابی منطقه ، ایجاد کرده است . درازای این تنگ ، بیش از 5 کیلومتر است و به آسانی و به شرط روان نبودن سیلاب ، میتوان درون آن ، قدم زد و یا اتراق نمود و به نظاره ی طبیعت سنگی اطراف نشست .

شب را هم در اقامتگاه سنّتی روستای هد با مدیریّت آقایان حیدری میخوابیم و از دژ ساسانی ، آتشگاه و بافت روستایی این روستای رهاشده هم دیدن مینماییم .

فردا بامدادان ، پس از خوردن ناشتایی ، راهی راه زیبای جندق به دامغان میشویم . در این راه ، ضمن بازدید از این جادّه ی دیدنی ، از یک آبشار و یک قنات که گویا تازه ترین قنات ساخته شده در کشور است نیز بازدید مینماییم .

1 (1)

آبشاری که از روان شدن آب قنات به وجود آمده است . محوّطه ی کنار این آبشار، بهسازی شده و جای مناسبی برای استراحت است .

ورودی آن ، 20000 ریال است . 

1 (3)

احسان ، مجتبی و فرزاد در راه زیبای جندق به دامغان

1 (5)

تنگ سنگاب دولی

1 (6)

تنگ سنگاب دولی

1 (7)

تنگ سنگاب دولی

1 (8)

تنگ سنگاب دولی

1 (9)

شیرینی سوروک ؛ در اقامتگاه سنّتی روستای هد با این شیرینی خوش مزه از میهمانان ، پذیرایی میشود .

1 (10)

قنات ؛ آب این قنات ، شور است و برای آبیاری درختان پسته ، از آن ، بهره برده میشود .

ورودی این قنات ، نفری 10000 ریال است .

1 (11)

احسان ، مجتبی ، آقای علی رضا حیدری و من ؛ آقای حیدری ، راهنمای منطقه است و انسان بسیار خوب و کنشگریست . شماره ی تلفن وی : 09139232022

 1 (16)

فرزاد و من بر فراز تنگ با حرکت یوگا

1 (4)

میرحسین ، من ، مجتبی ، فرزاد و آقای حیدری

اقامت در اقامتگاه سنّتی روستای هد ، با سه وعده غذا ، نفری 600000 ریال میشود . در این اقامتگاه ، میتوانیم از شترها ، دیدن کرده و شیر شتر یا دوغ آن را نیز بخریم . 

1 (12)

خودنگاره ای بر فراز یکی از چاله های سنگاب

1 (13)

در میان راه زیبای جندق به دامغان

این راه ، حدود 250 کیلومتر درازا دارد و شما را از منطقه ای بیابانی و کویری گذرانده و به دشتی سرسبز میرساند .

یک نکته : اگرچه رفتن تا پای سنگاب با خودروهای سواری ، شدنیست ؛ امّا بهتر ، آن است که این راه خاکی ناهموار را پیاده یا با موتورسیکلت یا خودروهای کمکدار بپیمایید .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.