پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / آبشارها / از مراغه تا تبریز

از مراغه تا تبریز

از مراغه تا تبریز

سفرنامه ی از مراغه تا تبریز ؛ به قلم اشکان هاشمی

هوا به شدت بهاری و زیبا هست که با همراهی بچه های نازنین هم سفر ، راهی استان آذدربایجان خاوری میشیم . در این سفر از یک اقامتگاه گردشگری ، یک آبشار زیبا و یک بوستان ، دیدن میکنیم .

1 )) اقامتگاه بومگردی هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

اندکی مانده به مراغه ، راهی در سمت چپ راه اصلی ، ما را به سوی روستایی به نام هامپوئیل ، رهنمون میشود ؛ بدان سو میرویم تا شبی را در اقامتگاه بومگردی هامپوئیل واقع در این روستا ، سپری کنیم . از پیش با آقای شیرزاد واحدی ، مدیر این اقامتگاه ، برای رزرو دو اتاق ، هماهنگی کرده بودم .

انسان خون گرم و نازنینی است که یک خانه را به بومگردی ، تبدیل کرده است . در گوشه ای از این بومگردی ، فروشگاه دستاوردهای محلی برپا کرده است . خودش برای شام ، تدارک میبیند و آتشی را فراهم مینماید . جوجه ها را بر آتش ، کباب کرده و دل ما را از عزا درمیآورد . اتاق ها ، جذاب و صمیمی هستند .

برای ناشتایی هم نان ، عسل و سرشیر محلی برای مان میآورد که واقعن دلچسب و خوش مزه هستند . شماره ی تماس آقای شیرزاد = 09148067033 . هامپو ، نام قومی بوده که در این منطقه ، زندگی میکرده اند و نام خود را بر روستا به یادگار نهاده اند .

اقامتگاه هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

اقامتگاه هامپوئیل

2 )) آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

از هامپوئیل تا هرگلان ، نزدیک سه ساعت راه داریم ؛ پس ناشتایی را میخوریم ، انرژی میگیریم ، از آقای شیرزاد خداحافظی میکنیم و به سوی روستای هرگلان در شهرستان عجب شیر ، حرکت میکنیم . از پیش با آقای پویا از ساکنان روستای هرگلان از راه تلگرام ، هماهنگی و صحبت کرده ام و وی ، همه ی هماهنگی های لازم را برای بازدید از آبشار هرگلان برای گروه ما ، فراهم کرده است .

آبشار هرگلان در فاصله ای دور از روستای هرگلان ، قرار دارد و باید این راه را با تراکتور پیمود . آقا پویا با آقای نصیری که دارای تراکتور است ، هماهنگ کرده و بنا بر این شده که آقای نصیری با دریافت مبلغ 700 هزار تومان ، ما را به آبشار هرگلان ببرد . هوا به سختی بارانی و بهاری است و این ، سفر ما را دلچسب تر و زیباتر خواهد کرد .

به هرگلان که میرسیم ، آقای نصیری را میبینیم و وسایل مان را برمیداریم و سوار بر تراکتور میشویم . کمی پس از روستا ، راه خاکی خشن ، آغاز میشود و ما هستیم و یک تراکتور توانمند که ما را به سوی آبشار هرگلان میبرد ؛ آن هم در طبیعتی سبز ، زیر بارانی زیبا و با هوائی دلنشین .

پس از یک ساعت تراکتورسواری به نزدیکی آبشار میرسیم ؛ جایی که دیگر باید ادامه ی راه را پیاده برویم = حدود بیست دقیقه در طبیعتی به راستی دیدنی و دلربا . به نزدیکی های آبشار که میرسیم ، طراوت و نمناکی آبشار بر بدن مان مینشیند و ما را جانی تازه میبخشد .

آبشاری خروشان و زیبا با آبی سپید و برف گون . کنار آبشار ، استراحت میکنیم ، عکس ، فیلم و انرژی سدچندان میگیریم و راه آمده را برمیگردیم .

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

سوار بر تراکتور هستیم .

آبشار هرگلان

آبشار هرگلان

3 )) بوستان ائل گولی

ائل گولی

پس از آبشار هرگلان به سمت تبریز میریم و شب رو در یک هاستل باکیفیت و زیبا در تبریز میخوابیم . صبح فردا برای گشت و گذار به بوستان ائل گولی میریم . این بوستان رو میشه نامورترین بوستان شهر تبریز دونست که بر دور استخری ، کشیده شده و در میانه ی استخر ، یک کوشک ، دیده میشه .

در پیاده گاه بوستان که بر دور استخر ، کشیده شده ، تندیس ها ، چمنزارها ، مغازه ها و دکه ها ، برپا هستند تا مردمی که برای تفریح و ورزش بدان جا میآیند از این امکانات ، بهره بگیرند .

ائل گولی

ساخت سازه ی نخستین شاه گولی را به پادشاهان آق قویونلو و گسترش آن را به دوره ی صفوی ، نسبت میدهند . پیش از آن ، این جا به عنوان آبگیر در آبیاری باغ ها و کشتزارهای اطراف ، کاربرد داشت . بازسازی استخر و تراس های آن نیز در حدود سال 1165 هجری خورشیدی ( 1200 هجری قمری ) ، رخ داده است .

ائل گولی

اگرچه شاه گولی را به استخر شاه برگردانده اند در واقع در این عبارت ، پیش وند شاه به معنای بزرگ و گسترده با واژه ی گول به معنای استخر ، آمیخته شده است تا تنها نمودار گستره و بزرگی آن باشد .

ائل گولی

مجموعه ی باغ شاه گولی در سال 1309 خورشیدی به صورت گردشگاه همگانی درآمده است . گستره ی کنونی استخر ، حدود 5 هکتار است . درازای هر یک از برهای استخر در حدود 225 تا 240 متر بوده و ژرفای این اسخر در بر جنوب خاوری ، 3 متر و در بر شمالی ، 9 متر است .

آب آن نیز از راه شاه آرخی ( رود شاهی ) از میدان چایی ( مهران رود ) ، فراهم میشود .

ساختمان مرکزی این مجموعه ، جای اقامت ییلاقی ولی عهدان قاجار بود و پس از ویرانی و بازسازی آن در سال 1350 ، اکنون دوباره مورد بهره برداری قرار گرفته است . این اثر تاریخی به شماره ی 24774 در تاریخ 27 / 11 / 1387 در سیاهه ی آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

ائل گولی

در این سفر ، دوستان خوبم ، همراهم بودند :

حسن عنایت ؛ حامد فیاض پور ؛ علی فیاض پور ؛ فاطمه فیاض پور ؛ زهرا فیاض پور ؛ ندا اسکندری ؛ محسن سیف و محمد کوچک تبار

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

2 دیدگاه

  1. بسیار زیبا . ممنون از توضیحات کامل تون ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.