جمعه 10 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

ناهار رو در راه آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی میخورم و میرم به سمت آرامگاه وی . داخل آرامگاه ، ساکت و آرومه و همه یا در حال نمازن و یا ساکت نشستن . اون جا ، یه سراچه برای شب کرایه میکنم به هشتاد تومن .

شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی یا علی بن احمد ، عارف سده های چهارم و پنجم هجری از چهره های بسیاردرخشان عرفان ایرانی است که در آزاداندیشی ، مردم گرایی جهانی ، گستره ی دید انسانی و اندیشه ی عرفانی ، ممتاز و کم مانند است .

وی در سال 351 یا 352 هجری در خرقان ، زاده شد و در روز سه شنبه دهم محرم سال 425 هجری در هفتاد و سه سالگی در همان روستا ، جهان را بدرود گفت . مشهور است که افزون بر هم شهری وی یعنی بایزید بسطامی ، عارف سده های دوم و سوم هجری که شیخ و مقتدای حال جذبه و اندیشه ی او بوده است مانند عارف نامدار معاصر خود ، شیخ ابوسعید ابوالخیر ، خرقه ی ارشاد و طریقت از شیخ ابوالعباس احمد بن محمد عبدالکریم قصاب آملی داشته است .

در منقولات و حکایات ، باقی مانده است که شیخ ابوسعید ابوالخیر ، عارف نامدار و ابوعلی سینا ، فیلسوف نامی و ناصر خسروی قبادیانی علوی ، سراینده و اندیشمند ایرانی که معاصر شیخ ابوالحسن خرقانی بوده اند به خرقان رفته ؛ با وی ، سخن گفته اند و مقام معنوی وی را ستوده اند و نیز گفته اند که سلطان محمود ، پادشاه مقتدر عزنوی به دیدار شیخ ابوالحسن خرقانی رفته و از وی ، اندرز خواسته است .

از شاگردان شیخ ابوالحسن خرقانی ، خواجه عبدالاه انصاری ، عارف سده ی پنجم هجری است که سال ها در خرقان زیسته است .

26 آذر 1398

صبح که از خواب بلند میشم ، نیمرو میزنم و با یاد آقای عرفان فکری ، فیلم میگیرم و میخورم . با گربه ها هم دوست میشم . مسوول آرامگاه که آدم خیلی خوبیه واسم یه ماشین جور میکنه برای جنگل ابر.

آرامگاه

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

2 دیدگاه

  1. بسیار عالی ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.