جمعه 31 فروردین 1403
خانه / استان ها / آذرآبادگان خاوری / آرامگاه ابودجانه ی انصاری

آرامگاه ابودجانه ی انصاری

آرامگاه ساده و کوچک ابودجانه ی انصاری با گنبد سبزرنگ خود ، در مرکز روستای خلجان در راه تبریز به آذرشهر  ، واقع شده است ؛ ولی بدبختانه ، درِ اصلی آن ، بسته می باشد . به گفته ی اهالی ، کلیددار آرامگاه به تبریز رفته است .

سمّاک بن خَرَشه ، نامدار به « ابودجانه » ، از طايفه ی اوس ، از بزرگان انصار و از دلاوران نامي عرب بود . در جنگ های بدر ، اُحُد ، يمامه و سائر جنگ هاي پيامبر اسلام ، حاضر بود . او در باغ « حديقة الرّحمان » در جنگ با لشکريان « مُسَيْلمه ي کذّاب » ، کشته شد . در احاديث اسلامي ، او را از ياران مهدي در هنگام ظهور و پس از بازگشت دانسته اند . جعفر پسر محمّد ، پیشوای ششم شیعیان در ضمن حديثي ، گفته است :

(هم راه ظهور قائم ، بيست و هفت نفر از پشت کوفه ( نجف اشرف ) ، ظاهر شده ( و به صاحب الزّمان مي پيوندند ) ، پانزده نفر آن ها از قوم حضرت موسي عليه السّلام هستند که به سوي حق ، رهنمایی مي کنند و حاکم به حق و عدالتمندند و هفت نفر آن ها ، اصحاب کهف اند و بقيّه ، عبارتند از : « يوشع پسر نون » ، « سلمان فارسي » ، « ابودجانه ی انصاري » ، « مقداد » و « مالک اشتر » . اين ها در خدمت امام زمان به عنوان ياران و فرماندهان او به شمار مي آيند ) .

آرامگاه ابودجانه ی انصاری

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.