جمعه 10 فروردین 1403
خانه / آب انبارها / آب انبار آقا

آب انبار آقا

آب انبار آقا

آب انبار آقا

میریم به یکی از محله های کهن شهر آب انبارها ، قزوین به نام محله ی حلاجان تا از آب انباری دیگر به نام آقا ، دیدن بکنیم .

پس از هماهنگی با آقای رزاقی که کلیددار آب انبار هست و در اون جا ، مشغول ساخت سازهای آهنگسازی و نوازندگی ، وارد آب انبار میشیم و همانند همه ی آب انبارها ، پس از چندین پله ی بلند به راه شیر و انباره ی اصلی می رسیم . انباره ای با گنجایش حدود 800 هزار لیتر .

درون انباره ، میتوان از راه میراب برای پایین آمدن از سر کوچه به درون انباره برای پاکیزه کردن آن ، دیدن کرد ؛ راهی ترسناک که میراب ، باید چهار دست و پا به پایین میآمده و دوباره از همان ، بالا میرفته است . هم چنین رو به روی پله های ورودی آب انبار ، اتاقی است که برای استراحت میراب بوده است ؛ گویا با نردبام به درون اتاق می رفته است .

یک در هم در پشت آب انبار ، تعبیه شده بوده برای بالاکشیدن کثافات و ناپاکی ها با سطل از درون انباره . شوربختانه آثار بازسازی های بدون پیوند با گزاره ی تاریخی بر جای جای آب انبار ، خودنمایی میکنند .

آب انبار آقا

این آب انبار ، توسط نیکوکاری به نام آقامیرعبدالصمد تقوی در کنار یک مسجد برای بهره گیری همگانی ، ساخته شده بوده است و به دوره ی قاجار ( حدود 170 سال پیش ) بازمیگردد .

آب انبار آقا

سردر ، دارای کاشی کاری های زیبایی است ؛ اگرچه آثار زخم بهسازی های ناهمگون بر آن هم دیده میشود .

آب انبار آقا

یک نوشته ی کاشی بر بالای سردر اصلی ، دیده میشود با این مضمون : سلام الله علی الحسین و اصحابه ؛ 1358

آب انبار آقا

آب انبار آقا

آب انبار آقا

آب انبار آقا

آب انبار آقا

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.