جمعه 31 فروردین 1403
خانه / استان ها / قزوین / مسجد خواجه شهدا

مسجد خواجه شهدا

در محلّه های قدیمی و تو در توی قزوین ، میتوان سراغ از مساجدی گرفت تاریخی و با فضای معنوی خوشایند . مغلواک ، یکی از این محلّه ها و مسجد خواجه شهدا ، یکی از این مسجدهاست . در میدانگاه محلّه ی مغلواک که با یک درخت توت کهن سال ، شناخته میشود ، یک مسجد قدیمی و یک حسینیّه ی نوساز ، وجود دارند که در کنار یک دیگر ، بیانگر تاریخ قدیم و تاریخ جدید این محلّه هستند . مسجد ، دو در دارد که امروزه برای ورود آقایان و بانوان ، به کار میروند . هر در ، دو لنگه است و بر هر لنگه ، کلونی ویژه ی جنس زنان و کلونی برابی مردان ، آویزان است .

مسجد خواجه شهدا

دیوار بیرونی مسجد ، آجری و بازسازی شده است . به جای ارسی های زیبا و رنگی قدیم ، دو لنگه در فلزّی بدریخت ، نصب شده اند که با ساختمان مسجد ، همخوانی ندارند . بر بام ، یک تابلوی رنگ و رورفته با عنوان (( مسجد خواجه شهدا ( ع ) مغلواک )) ، برپاست .

مسجد خواجه شهدا

بر روی درهای ورودی ، افزون بر کلون های زنانه و مردانه ، گل میخ ها هم دیده میشوند . هم چنین در کنار درها ، دو ایوانچه ، تعبیه شده اند . درها از پشت با قفل بزرگ چوبی و دو زنجیر ، محکم و بسته میشوند .

مسجد خواجه شهدا

از سمت مردانه که وارد میشویم ، در آغاز ، محوّطه ی کوچکی است برای به درآوردن کفش ها و سپس ورود به شبستان مسجد که بخش بزرگ تر آن به مردان ، ویژه شده و بخش کوچک ترش به بانوان . این دو بخش با پرده ای از یک دیگر ، جدا شده اند . دیوارها ، آجری است و پنجره ها ، چوبی .

مسجد خواجه شهدا

ستون ها هم سنگی و قدیمی هستند . چند ایوانچه درون مسجد نیز خودنمایی میکنند . هنوز تیرهای چوبی سقف مسجد ، پابرجا هستند . محراب مسجد در سمت جنوبی آن است که دارای کاشی کاری های زیبایی میباشد . نگاره هایی از چند آخوند که پیش نمازهای این مسجد بوده و هستند بر دیوار شمالی ، نصیب شده است . به آب انبار کوچک مسجد نیز سری میزنیم . روزگاری ، انباشت آب در این جا ، نیازهای روزانه ی محلّه ی مغلواک را به آب ، فراهم میکرده است . از دیگر زیبایی های مسجد ، ناودان های سنگی آن هستند .

مسجد خواجه شهدا

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.