جمعه 10 فروردین 1403
خانه / استان ها / تهران / تهران گردی

تهران گردی

تهران ، پایتخت شهر ایران که روزگاری میرفت تا به شادترین و زیباترین شهر خاورمیانه ، بدل شود ، پس از انقلاب ، با توجّه به سیل افزایش جمعیّت بی رویه و به دنبال آن ، اقتصاد ویرانه و سیاست های غمفزای حکومتی ، امروزه ، نمیتواند آن گونه که باید و شاید نقش خویش را به عنوان یک شهر محرّک و شاد ، ایفا نماید ؛ امّا هنوز هم میتوان در جای جای این شهر ، سراغی از تاریخ را گرفت و با گوشه ای خنده ناک به شادی پرداخت . بازدید این هفته ی مان را از مناطق جنوبی شهر تهران ، محلّه ی پیشوازاده یحیی ، آغاز میکنیم .

1 )) چنار پیشوازاده ( امام زاده ) یحیی

تهران گردی

گفته میشود کهن ترین موجود زنده ی شهر تهران ، این درخت چنار است که درون حیاط پیشوازاده یحیی در محلّه ای به همین نام ، قرار دارد . تنه ی بزرگ این درخت ، حکایت از کهنای عمر آن دارد . گویا تا سال ها پیش ، کفّاشی در این تنه ی درخت ، زندگی میکرده و شب ها هم در همین جا میخوابیده است .

تهران گردی

تابلویی بر روی این درخت با نوشته ی زیر ، نصب شده است :

کهن سال ترین چنار تهران شماره ی 1 عمر درخت 900 سال اداره ی کلّ باستان شناسی 1330 شمسی

تهران گردی

دور این درخت را برای نگه داشت آن ، نرده کشیده اند . بلندایش تا پای گنبد پیشوازاده نیز میرسد .

تهران گردی

مساجد ، عمدتا از دیدگاه تاریخی و معماری ، دیدنی هستند . مساجد زیبای فراگیر ( جامع ) که عموما در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها ، دیده میشوند از بعد معماری و تاریخی و برخی مساجد هم چون فیضیّه ی قم ، بیش تر از بعد تاریخی ، مرکز توجّه هستند ؛ امّا در تهران ، مسجدیست که از بعد دیگری ، معطوف دیده هاست .

2 )) مسجد جواد

تهران گردی

گفته میشود مسجد جواد که در کناره ی میدان هفتم تیر تهران ، ساخته شده است به دلیل رنگی که در سازه ی آن ، به کار رفته ، باعث تصفیه و پاکیزگی هوای منطقه ی اطراف خود میشود ؛ در همین باره ، گفت و گوهایی نیز در شبکه های اینترنتی با مسؤولان مسجد ، انجام شده و آن ها نیز این مورد را تایید کرده اند . افزون بر این ، ساختمان مسجد نیز متفاوت و چشمنواز است .

تهران گردی

و اینک نوبت ناهار ، فرا رسیده است . بنا بر توصیه ی یکی از دوستان ، ناهار امروز را به رستوران باغ بهشت ، ویژه ساخته ایم . هم ناهار و هم بازدید از این رستوران .

3 )) رستوران باغ بهشت

تهران گردی

این رستوران در ساختمانی شکیل و زیبا در چندین طبقه در منطقه ی فشم تهران ، واقع شده است . این که در کنار راه اصلی ، قرار گرفته و دارای پارکینگ ویژه با نگهبان میباشد از موارد مثبت رستوران است . با راهنمایی نگهبان ، خودرو را در کناره ی راه اصلی ، پارک کرده و به درون رستوران میرویم . با گذاشتن یک بنر بر روی خودروی مان ، مشخّص میشود که این خودرو ، متعلّق به مهمانان رستوران است . با برخورد خوب کارکنان رستوران ، ، وارد شده و با راهنمایی یکی از آنان در یک اتاقک شیشه ای فرش شده در کنار حوضی فوّاره دار مینشینیم . شوربختانه شیشه های اتاقک به دنبال پاشیدن آب فوّاره بر روی آن ها ، آلوده و کدر شده اند . به نظرم ، این مورد در جایگاه این رستوران نیست و یک نقطه ی منفی میباشد . پس از چند دقیقه ، یکی از گارسون ها که دارای ظاهری معمولی ولی مناسب است به نزدمان میآید ؛ خوشآمد میگوید و منوی خوراکی و نوشیدنی ها را به ما میدهد . به راستی که قیمت ها ، سرسام آور و بالاست . پیش از غذا ، نوشیدنی میآورند و آن ها را مینوشیم . دست شویی های مجموعه با فاصله ای مناسب از اتاقک ، قرار گرفته اند . ناهار را سفارش میدهیم ولی آن چیزی نیست که باید باشد ؛ یعنی مزّه و کیفیّت غذاها با قیمت آن ها ، متناسب به نظر نمیرسد . البتّه جوجه چینی ، ماست و دوغ محلّی رستوران ، بسیار خوش مزه هستند .

تهران گردی

از دیگر وجوه مثبت این رستوران ، داشتن سالن بازی و ورزش های دونفره همانند تنیس روی میز است . هم چنین یک طوطی زیبای بزرگ در یکی از طبقات مجموعه به خودنمایی میپردازد . عکس گرفتن با او هم دنیائی دارد . وجود آرایه های دیگر از جمله گلدان های زیبا و ستون های دیدنی از دیگر موارد مثبت این جا هستند .

تهران گردی

تهران گردی

بر تابلویی نیز چنین میخوانیم :

رستوران باغ بهشت ، اساس فعّالیّت خود را بر چهار اصل ، استوار میدارد : 1 ) احترام 2 ) کیفیّت 3 ) بهداشت 4 ) سرعت

تهران گردی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.