چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانه / استان ها / قزوین / مسجد حیدریّه

مسجد حیدریّه

به نام خداوندگار زیبایی

بازدید از مسجد حیدریّه

3 آذر 1391

گردشگران : سیزده نفر ( علی رضا هاشمی ، محمّد کوچک تبار ، احسان حلّاجان ، جواد دانیال زاده ، مرجان چگینی ، احمد حرزاده ، رسول علیخانی ، بریر حرزاده ، پیمان سلطانی ، وحید جلیلوند ، منا کلهر ، مینا کلهر و زینب هاشمی  )

مسجد و مدرسه ی تاریخی حیدریّه در یکی از بافت های قدیمی شهر زیبای کاسپین ، قرار گرفته است : خیابان سپه ، کوچه ی محمّدیّه ، بن بست داوری . پس از انجام هماهنگی های لازم و هم راه شدن با سرباز یگان حفاظت میراث فرهنگی ( آقای بیدار ) به سوی این مدرسه ی تاریخی می رویم . این مسجد ـ مدرسه بر روی ویرانه های آتشکده ی نامدار و بزرگ شهر کاسپین که در زمان ساسانیان و پیش از ورود اسلام به ایران ، مورد استفاده بوده است ، ساخته شده است ولی متأسّفانه هم بر اثر زمین لرزه ی سهمگین حدود سال های 531 ـ 532 هجری قمری و هم بر اثر بی توجّهی های زمانه ، رو به ویرانی رفته و امروزه ، جز یک اتاق بزرگ به هم راه دو اشکوبه و چند کتیبه ی فوق العاده زیبا و ارزشمند ، چیز زیادی از آن بر جای نمانده است . معماری بنا ، کاملاً با معماری چهارطاقی های ایران باستان که برای نگه داشتن آتش و پرستش و ادای احترام بدان ، ساخته می شده است ، شباهت دارد و این امر ، حاکی از این است که این مکان در گذشته های دور ، آتشکده ای بزرگ بوده است . . سری هم به گربه روهای بنا که در زیر آن ، احداث شده ، می زنیم . از پلکان اشکوبه ها ، بالا می رویم و بر بالای آن ها نیز عکس می گیریم . احسان از اشکوبه ها به بام بنا می رود که چیز جالب توجّهی ندارد . در رو به روی مسجد ، بنای مدرسه ای قدیمی است که به دوران قاجار و پهلوی می رسد که البتّه الآن متروک مانده است .

مسجد حیدریّه

مسجد حیدریّه

مسجد حیدریّه

مسجد حیدریّه

مسجد حیدریّه

  در پایان از زحمات بی دریغ جناب آقای تهان ، مسؤول یگان حفاظت میراث فرهنگی ، سپاسگذاری می کنم .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

اردبیل جان

اردبیل جان

اردبیل جان استان اردبیل جان برای دومین بار در سال 1402 ، میزبان ماست ؛ …

3 دیدگاه

  1. چرا چنین مکانی باید متروکه باشه؟
    بخدا که ما قدر میراث گذشتگان خودمون رو نمیدونیم
    اون وقت تو چنین یک ساختمان قدیمی رو جابجا میکنن که احداث بلوار بهش اسیبی وارد نکنه

  2. تو نظر بالا “چین” منظورمه

  3. جای خیلی قشنگی بود، باعث افتخاره اینطور جاها توی شهر ماست: قزوین یا همون کاسپین عزیز !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.