جمعه 31 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه سه دانشجوی جان باخته

آرامگاه سه دانشجوی جان باخته

آرامگاه سه دانشجوی جان باخته 

سیّدمهدی ( آذر ) شریعت رضوی ، احمد قندچی و سیّدمصطفی بزرگ نیا ، سه دانشجویی هستند که در روز 16 آذر 1332 ، در اعتراض به سفر نیکسون ، دست یار رئیس جمهور امریکا به ایران و پشتیبانی او از دولت کودتای ارتشبد زاهدی ، هم راه با دیگردانشجویان به خیابان ها ریختند که توسّط کارگزاران رژیم شاه ، کشته شدند . این سه یار دبستانی در کنار یک دیگر و در گوشه ای از گورستان ازیادرفته ی پیشوازاده هادی شهرری به خاک سپرده شده اند . کسانی که با مرگ خویش ، چهره ی خون آلود پهلوی را نمایان تر ساختند . آیا شاه ، هیچ گاه ، گمان می کرد که سه دانشجوی گم نامی که در روزی از روزها ، توسّـط کارگزاران او ، کشته شده اند ، پس از 56 سال ، هم چنان در یادها بمانند ؟ و آیا کسانی هم که امروز به جای شاه نشسته اند و دانشجویان و جوانانی را میکشند ، چنین اندیشه ای دارند ؟

سیّدمهدی شریعت رضوی ، برادر پوران شریعت رضوی است ؛ پورانی که هم سر دکترعلی شریعتی است . در کنار آرامگاه وی ، مادرش ، پری شریعت رضوی به خاک سپرده شده است .

آن گاه که در حال فاتحه خواندن هستم ، پیرمرد خادم گورستان به شستن گورهای این سه یار دبستانی می پردازد و من ، خوش حالم از این که حضورم ، باعث شد تا کمینه گورهای این گرامیان ، شسته شود . پیشوازاده عبدالله در خیابان فدائیان اسلام شهرری ، کوچه ی 11 ، قرار دارد .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.