شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / دژها / قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی ها

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی ها

  پس از جمع شدن بچه های هم سفر و پس از صرف صبحانه ی دلچسب ، در ساعت 6 صبح آدینه بیست و هشتم مهر 1391 به سمت قلعه رودخان که در 25 کیلومتری شهر فومن ، قرار دارد ، حرکت می کنیم . در این سفر هم سفران جدید ، زینب احمدزاده ، رسول علیخانی و اسرا عصمت ، ما را هم راهی می کنند . ساعت ، حدود ده است که به قلعه رودخان می رسیم . توضیح ، این که جادّه های شمال مانند همیشه سرسبز و زیباست و طیّ این مسیرها و جادّه ها ، صفای روح را صدچندان می نماید . ساعت ده و ربع ، حرکت را آغاز می کنیم . پیش ترها در مجلّه ی وزین سرزمین من خوانده بودم که برای دسترسی به این دژ زیبا ، باید 1550 پلّه را پشت سر گذاشت . پلّه ها از همان ابتدای مسیر ، آغاز می شوند . در طول راه ، فروشندگان موادّ خوراکی ، آب ، چوب های دستی کمکی ، صنایع دستی و محصولات فرهنگی ، بساط خود را برپا کرده اند که به نظر من ، عدم خرید از آن ها ، نوعی بی انصافی است و بر یک گردشگر آگاه ، واجب است که حدّاقل یک محصول را خریداری نماید تا به نوبه ی خویش به اقتصاد منطقه ای که دارد از آن ، بازدید می نماید ، کمک کند .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هاهم سفران در آغاز مسیر صعود به قلعه

  تمامی مسیر از ابتدا تا خود قلعه ، سنگچین شده ، دارای پلّکان ، مجهّز به سطل های مخصوص زباله و هر از چندگاهی دارای تابلوهای راهنماست که نشان از خوش ذوقی سازندگان این مسیر جنگلی دارد . در کنار مسیری که برای عبور گردشگران ، فراهم آمده است ، رودخانه ی زیبایی ، جاریست که صحنه های شگفت انگیز و جذّابی را برای عکس گرفتن ، به وجود آورده است . تلفیق رودخانه ، مسیر سنگچین شده و پوشش جنگلی سبز سبز ، واقعاً زیباست .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی ها

مسیر سبز دژ

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هامرجان در حال صعود

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی ها

احسان ، محمّد ، مرجان و زینب در راه صعود

 پس از حدود یک ساعت و نیم کوهنوردی سبک به دژهای دیده بانی ورودی قلعه می رسیم . ارتفاع در این نقطه ، طبق جی پی اسم ، 680 متر از سطح آب های آزاد است .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هادروازه ی ورودی قلعه

در کنار همین ورودی ، تابلویی ، نصب شده که مشخّصات کوتاهی را درباره ی وسعت ، تاریخچه و برخی ویژگی های این اثر شکوهمند در اختیار گردشگران قرار می دهد . بلیط ورودی قلعه 5000 ریال است که با پرداخت آن ، وارد قلعه می شویم و شاهد عظمت و زیبایی فوق العاده ای هستیم .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هاهم سفران در جلوی ورودی قلعه

قلعه ای رؤیائی که بر فراز یک کوه جنگلی ، بنا شده است و دارای اتاق ها و راهروهای متعدّدی است . به تمامی آن ها ، سر می زنیم و تا می توانیم عکس می گیریم .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هاهم سفران در قلعه

با صعود به پلّکان هر دو سمت قلعه از دو سوی آن ، بازدید می کنیم . ناهار را در کنار آب انبار قلعه ، صرف می کنیم و از مسیری که بر حسب تابلوهای راهنما ، مسیری خطرناک است و عبور از آن ، نیاز به احتیاط بیش تری دارد ، راه برگشت را پیش می گیریم .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هامن و هم سفران بر فراز قلعه

در راه برگشت ، دو نسخه از سی دی های ترانه های محلّی شمالی به هم راه یک جلد کتاب درباره ی تاریخچه ی دژ رودخان می گیرم تا یادگاری هایم از این سفر دلچسب باشند .

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هاقلعه رودخان

  این سفر با پیشنهاد خانم مرجان چگینی و با حضور بچه های زیر ، انجام شد :

  1 ) پیمان سلطانی

  2 ) احسان حلّاجان

  3 ) افنان حرزاده

  4 ) بریر حرزاده

  5 ) آرزو فریدون زاده

  6 ) اسرا عصمت

  7 ) محمّد کوچک تبار

  8 ) احمد حرزاده

  9 ) رسول علیخانی

  10 ) زینب احمدزاده

  11 ) سعید شمس

  12 ) محمّد درگی

  13 ) محمّد حسین نژاد

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هانمای زیبایی از قلعه رودخان

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هامحمّد در قلعه

قلعه رودخان ؛ دژ زیبایی هامن و هم سفران در کنار تابلوی راهنمای قلعه

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

12 دیدگاه

  1. علیرضا جان شما در این سفر نبودی؟
    آخه اسم شما رو ندیدم در جمع اعضای گروه

  2. salam ba tashakor az marjane aziz babate modiriate khoobeshoon va tamame doostani k ba ma too in safar boodan vaqean khosh gozasht mc 🙂

  3. ای خدا چرا این سفر قسمت من نشد
    خوش بحالتون دوستان

  4. چه بی خبر میرید سفر……:(

  5. واقعا میگم برایه من یک روز به یاد ماندنی بود جای دوستانی که نبودن خالی…

  6. aval az marde hamishe dar safar ya hamoon alirezaye khodemoon tashakor mikonam baad az khanoome chegini babate modiriate alio b naqseshoon va dar akhar az hameye hamsafaramon to in safar tashakor mikonam ke behemoon khoshgozashtooondan 😀
    va az hamin triboon elam mikonam jaaaaaaaaaaaaaaye hameye ooon dostani ke nayoomade boodan alalkhosooos aqa mahdie riazi va khanevadeye kalhor ke mokamele bande ma boodan kheili khali boood….:D

  7. salam khoobid manamm khoobam
    aqayoon va khanoomha jaye hamatoon khali koli shad shoodim az amele asli safar khanoome chegini khili mamnoonam az alireza o hameye bache ham tashakormikonam ke baes shodan do bare 1 khatere shirine iran gashti baramoon doros beshe

  8. علی اوروجی.رفیق آقای هاشمی

    سلام .خوش به حالتون .من که اینقدر درس سرمو شلوغ کرده که حتی سرکوچه هم نمی تونم برم .شما واقعأ جاهای قشنگی میرید اصلأ آدم باور نمیکنه اونجا ها ایرانه. مخصوصأ اون قلعه خیلی زیباست.

  9. عید سعید غدیر خم مبارک باد

  10. عید همگی بخصوص سادات عزیز مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.