جمعه 10 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای فطر

روستای فطر

روستای فطر

  1 )) فطر ، یکی از زیباترین و خوش نقش ترین روستاهای استان قزوین است که با مرکز استان ، 56 کیلومتر فاصله دارد . این فاصله اگرچه کم است ولی چون از راه های پرپیچ و خم میگذرد ، حدود یک ساعت و نیم با شما ، همراه میشود . به کهن راه قزوین ـ رشت میرویم و پس از گذشتن از روستای حسین آباد ، وارد شهر کوچک آقابابا میشویم . خیابان امام خمینی این شهر را که به سمت شمال میرود ، پی میگیریم تا از شهر ، بیرون میرویم . از روستاهای کیخنان ، مرتضی آباد و دینک که میگذریم ، دورنمای زیبایی از روستای فطر ، آشکار میشود . فطر ، بزرگ ترین روستاهای این نواحی است .

روستای فطر

  2 )) از پیش با آقای سعید فطری ، دهیار جوان روستا ، هماهنگ کرده بودم تا در روستا ، پذیرا و راهنمای ما باشد . به خانه ی پدری وی میرویم و با پذیرایی گرم پدر دهیار و سپس خود دهیار و پدرخانمش ، رو به رو میشویم . دهیار و دو دوست دیگر فطری ، گرم سخن گفتن درباره ی روستای شان میشوند .

روستای فطر

من و دهیار جوان روستا ، آقای سعید فطری

  3 )) فطر ( Fatar ) روستایی است با حدود 80 خانوار جمعیّت و 227 نفر ساکن همیشگی . درباره ی ریشه ی نام این روستا ، داده ی درستی را دریافت نکردم . یکی از میزبانان میگفت : در گذشته های دور تاریخی ، مردمان این روستا با یکی از روستاهای اطراف ، درگیری داشته اند و توانسته اند بر آن ها ، چیره شوند و در نتیجه نام این روستا را فطر که شاید دگرگون شده ی واژه ی فتح باشد ، نهاده اند .

روستای فطر

این ظرف استکان ، همیشه یادآور دوران کودکی ام هست که در هیأت های عزاداری ، این ها را میدیدم . در خانه ی پدری دهیار هم با این ظرف ها برای مان ، چای آوردند .

  در یکی از برگه های اینستاگرام ، نام این روستا را که توسّط یکی از ساکنان همین جا ، نگاشته شده بود ، پطر یافتم ؛ به نظرم ، پطر به واقعیّت ، نزدیک تر باشد ؛ چرا که احتمالاً پس از یورش تازیان به فطر ، دگرگون شده است .

روستای فطر

  4 )) مردم این جا ، تات زبان هستند و به کارهای کشاورزی ( گندم ، جو ، عدس ، نخود و لوبیا ) ،  دامداری و باغداری میپردازند . بیش تر نزدیک به همه ی مردم فطر ، دارای نام خانوادگی فطری ( Fetri ) هستند و تنها دو سه خانوار با نام های آچپری و علاء الدّینی نیز در روستا ، زندگی میکنند .

روستای فطر

فرزانه در حال چیدن زالزالک

  5 )) فطر ، دارای مدرسه تا دوره ی ابتدائی ؛ آب ( از چشمه های اطراف با لوله کشی ) ؛ برق ( از حدود سال 1378 ) ؛ خانه ی بهداشت ( که به صورت سیّار ، سه روز در هفته از آقابابا ، روانه ی این جا میشود ) ؛ یک مسجد نوساز که به بافت زیبای روستایی ، آسیب زده است ؛ گورستانی با چند سنگ گور کهن و گورهایی بی نام و نشان که با نهادن سنگ طبیعی بر روی آن ها ، مشخّص شان کرده اند  و شورای روستا با مسؤولیّت آقایان صفر ، مروّت و طالب فطری میباشد . دهیار روستا هم سعید فطری است .

روستای فطر

روستای فطر

روستای فطر

  6 )) روستاهای اطراف فطر ، عبارتند از : روستاهای گشنه رود ، گوورد ، فشام ، تیسکین ، کلجین و میانجین .

روستای فطر

  کوه های اطراف با نام هایی از قبیل انگول ، پطره سنگ ، کوه بن و زرده روش ، شناخته میشوند .

روستای فطر

  چشمه های مهمّ روستا ، آزه درّه ؛ سرچشمه و گل پر هستند .

روستای فطر

  7 )) کوچه های روستا ، دارای سنگ فرش بسیار زیبایی هستند . درون روستا ، بسیار پاکیزه و خوش ساخت است . روستا از دو بافت تازه ساز و کاه گلی ، تشکیل میشود که زمین لرزه ی سال 1369 ، دلیل این دو بافت میباشد .

روستای فطر

  خانه های روستایی در فطر ، بیداد میکنند و دل و چشم را بازنده ی خویش میسازند .

روستای فطر

  در هر کوچه و خانه که گام میگذاریم ، مردم روستا با گرمی و مهربانی از ما ، پذیرایی مینمایند .

روستای فطر

روستای فطر

روستای فطر

  علی فطری ، جاویدالاثر این روستاست که در جنگ ایران و عراق ، شرکت کرد ولی هنوز جنازه ی پاکش به میهن بازنگشته است .

روستای فطر

  8 )) برای خوردن ناهار با دوستان فطری به نزدیکی یکی از چشمه های روستا میرویم و هم راه با چند سگ دوست داشتنی و زیبا ، جوجه کبابی را که میزبانان مان برای مان ، آماده کرده اند ، میخوریم .

روستای فطر

روستای فطر

  در این سفر ، دوستان خوبم ، وحید نصرت آقایی و قرزانه باقری ، همراهم بودند .

روستای فطر

روستای فطر

روستای فطر

روستای فطر

 

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

6 دیدگاه

  1. سلام
    مرد همیشه در سفر
    ممنون از زحمات زیادی که برای شناساندن فرهنگ این روستاهای دور دست میکشید.

    وقتی روستای نازنین خودم رو دیدم با توجه به اینکه الان در بندرعباس هستم خیلی شاد شدم.

    بازم تشکر

  2. سلام بر تو ای مرد همیشه در سفر . با اینکه حاج عبدالله فطری در بندر عباس است و از ما دور است ولی همیشه در قلب ماست . برادر زن عزیزم همیشه به یاد شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.