جمعه 10 فروردین 1403
خانه / استان ها / پارس / کاخ سروستان

کاخ سروستان

کاخ سروستان

دریاچه ی خشک مهارلو را که میبینم به سمت کاخ سروستان به راه میافتم . برای دیدن این کاخ ، باید به سوی پیروزآباد بروم . در راهم از روستاهای دوبنه ، مهارلو کهنه ، محمودآباد ، مهارلو ، سیف آباد و چاه انجیر و شهر سروستان میگذرم . در یک سه راهی به سمت راست و به سوی جهرم میروم . سپس با دیدن یک راه در سمت راست که با تابلوی راهنمای کاخ ، مشخّص شده ، وارد آن میشوم .

کاخ سروستان

دیدن این کاخ ، نیازی به هزینه و دریافت بلیط ندارد . از یک راه سنگ فرش شده ، گام برمیدارم تا به کاخ برسم . این کاخ نیز دچار ویرانی گسترده ای شده است . از سنگ و ملات ، برافراشته شده و در دو بخش جداگانه میباشد که هر دو ، دارای گنبد هستند . نوک گنبدها هم فروریخته است . چند پایه ستون زیبا و دل فریب هم در این کاخ ، دیده میشوند .

کاخ سروستان

سازه ی نامدار به کاخ ساسانی سروستان به ابعاد تقریبی 37 در 45 متر در 13 کیلومتری جنوب خاوری شهرستان سروستان ، واقع شده است .

کاخ سروستان

برخی از پژوهشگران ، این سازه را کاخی از دوران پادشاهی بهرام پنجم ( 420 تا 438 زادروزی ) میدانند . گروه دیگری از پژوهشگران نیز گمان دارند که این اثر ، آتشکده ای به جای مانده از دوره ی خاندان بویه است .

کاخ سروستان

این سازه در سنجش با دیگر آثار ساسانی پارس از جمله کاخ اردشیر در پیروزآباد ، معماری پیچیده ای دارد و از دیدگاه فنّی ، مهارت بسیاری در ساخت طاق ها و گنبدهای آن به کار رفته است . نمای اصلی سازه که توسّط سه ایوان به فضای بیرونی ، هم پیوند است در جانب باختری ، واقع شده . از ویژگی های مهمّ معماری سازه ، میتوان به آرایه های گچ بری رویه های درونی ، ستون های دوقلو در برخی از فضاهای درونی سازه ، نیم ستون های آرایه ای نما و کنگره های اطراف بام ، اشاره نمود . همینک بسیاری از این آثار از میان رفته است . در پیرامون سازه ، تأسیسات گسترده ای بوده که تشخیص وضغ معماری و کاربری آن ها ، نیازمند کاوش های باستان شناختی است .

کاخ سروستان

کاخ سروستان

کاخ سروستان

کاخ سروستان

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.