جمعه 10 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

باختر ایران ، بسیار زیباست و دیدنی و یکی از باخترنشینان ایران زمین ، کرمانشاه زیباست که هدف سفر این باره ی من و دوستان است . حدود ساعت 6 بامداد است که از قزوین به سوی همدان ، بیرون میرویم و از همدان نیز به سوی کرمانشاهان . به استان کرمانشاه که میرسیم به سمت شهرستان سر پل ذهاب میرویم تا از آرامگاه بابایادگار ، دیدن کنیم . راه ، دراز است ولی زیبا . به نزدیکی های سرپل ذهاب که میرسیم به سمت ریجاب میرویم ؛ ریجاب ، یکی از زیباترین مناطق این بخش از استان است : پرآب و سرسبز ولی در این فصل ، گرم است . به روستای زرده که میرسیم ، با ایستگاه نیسان ها ، رو به رو میشویم . گویا مانده ی راه تا آرامگاه برای خودروهای سواری ، نامناسب است . در نتیجه ، نیسان ها ، آماده هستند تا شما را به آرامگاه ببرند . البتّه راه ، آن اندازه ها هم بد نیست ولی هم برای آن که فشار کم تری به خودروی سواری بیاید و هم نیسان سواری کرده باشیم ، یک نیسان را به مبلغ 150 هزار ریال کرایه میکنیم تا ما را به آرامگاه ببرد . راه زیبایی است پر از درخت و با یک سربالایی تند .

1 )) آرامگاه بابایادگار

کرمانشاه گردی

گیراتر از خود آرامگاه ، چشمه ایست که در نزدیکی آن ، جوشان است و غسلان ، نام دارد که به نوشته ی تابلویی برای تبرّک و آشامیدن است و از شستن دست و پا در آن ، باید خودداری کرد . محوّطه ی اطراف چشمه را بهسازی کرده اند و برای رفتن به نزدیکی چشمه ، باید کفش ها را از پا به در کرد . آب چشمه ، گوارا و خنک میباشد .

کرمانشاه گردی

میرحسین و آقای عنایت در کنار چشمه

در جای جای محوّطه ی آرامگاه ، تابلوهایی با مضمون زیر ، نصب شده اند :

از برپانمودن چادر و روشن کردن آتش ، کباب کردن و هر گونه بساط تشریفاتی جدّاً خودداری فرمایید .

کشیدن قلیان و به کار بردن موادّ مخدّر و نوشیدنی های الکلی ، اکیداً ممنوع میباشد .

رعایت حجاب و مسائل رفتاری و بهداشت همگانی ، الزامی میباشد .

از نگاره برداری همگانی ، پرهیز نمایید .

کرمانشاه گردی

طبیعت اطراف روستای زرده

برای ورود به اتاقک آرامگاه که خود در ته حیاطی ، قرار گرفته است که دور تا دورش را با میله و دیوارک پوشانده اند ، باید کفش ها را درآورد . اتاقک آرامگاه ، بسیار کوچک است و یک گنبد سپیدرنگ بر فراز آن ، خودنمایی میکند . ساختمان ، مرمرین بوده و بر لبه ی پرتگاه ، ساخته شده است .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

بخشی از راه رسیدن به آرامگاه

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

من در کنار چشمه

شب را در اسلام آباد باختری ، خانه ی معلّم میخوابیم . اتاقی آسوده و خوب .

بامداد آدینه برای دیدن گوردخمه های اسحاق وند ، راهی شهرستان هرسین میشویم .

نرسیده به شهر هرسین ، شهر کوچکی هست به نام چقاکبود که در پایان آن ، راهی ، دیده میشود در سمت راست تان که با تابلوی قیسوند ، مشخّص شده است . بدان سوی میرویم . پس از روستای اسحاق وند بالا و در میانه های راه ، یک راه خاکی بدون هیچ نشانی در سمت چپ تان ، دیده میشود که به کوهی ، پایان می یابد . وارد این راه بشوید و راه خاکی را پی بگیرید تا جایی که خودرو میرود . همین جا ، خودرو را نگه دارید تا مانده ی راه را گام زنان بپیمایید . حدود ده دقیقه که در راهی پاکوب بروید به گوردخمه ها میرسید .

2 )) گوردخمه های اسحاق وند

کرمانشاه گردی

سه گوردخمه ی جالب توجّه هستند که یکی شان در بلندا و دو تای دیگر ، نزدیک رویه ی زمین قرار گرفته اند . بر بالای گوردخمه ی میانی ، سنگ تراشی زیبایی ، دیده میشود . هر سه گوردخمه ، دارای تورفتگی در کوه هستند و با زیبایی و ریزبینی ، تراشیده شده اند .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

حسن ، من و میرحسین

کرمانشاه گردی

راه گوردخمه ها

در راه رسیدن به این گوردخمه ها ، یک آبشار زیبا نیز در کنار راه میبینیم که جان میدهد برای نگاره برداری .

کرمانشاه گردی

پس از بازدید از گوردخمه ها ، دل را به کوره راه های دورافتاده ی استان کرمانشاه میسپاریم تا به یکی از دورافتاده ترین روستاهای استان به نام سعدوند بالا برسیم .

3 )) گورستان روستای سعدوند بالا

کرمانشاه گردی

گورستان تاریخی این روستا ، حدود یک کیلومتر پیش از روستا و بر بالای تپّه ای ، قرار گرفته است و پر است از سنگ گورهای کهن و تاریخی .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

در راه برگشت از کرمانشاه با یک روستای خوش نام ، رو به رو میشویم به نام عمّه .

کرمانشاه گردی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

2 دیدگاه

  1. امیدوارم تمامی سفرهات با خاطرات خوش همراه باشه . پاینده باشی دلداده ی سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.