سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانه / استان ها / پارس / ارگ کریم خانی

ارگ کریم خانی

همگی مان ، کریم خان زند را به عنوان یک پادشاه دادگر میشناسیم ؛ او که خود را هیچ گاه شاه نخواند و لقب زیبای وکیل الرّعایا را به خود داد . وی ، شیراز زیبا را مرکز حکومت خویش ساخته بود و این مرکزیّت به اعتلای فرهنگی ـ تاریخی شهر شیراز ، کمک کرد . کریم خان برای خود ، ارگی در میانه ی شهر شیراز ساخت که به نام خود او ، خوانده شد .

ارگ کریم خانی

با علی به دیدن این ارگ میرویم و از جای جایش ، بازدید مینماییم .

یکی از بخش های این ارگ ، گرمابه ی انباره ای ( خزینه ای ) آن میباشد که دربردارنده ی دو حوضچه هست . بخش یکم ، حوضچه ی اصلی به نام انباره ی آب گرم که با نصب دیگ مسی در کف آن و به وسیله ی کوره ی هیزم سوزی ، آب آن ، گرم میشده است و بخش دوم ، انباره ی آب سرد میباشد . برای روشنایی این مجموعه از کاسه چراغ های دیواری به نام پی سوز ، بهره برده میشده است .

ارگ کریم خانی

تصویرهای بر شمالی گرمابه ، فرهاد کوهکن در حال تراشیدن کوه بیستون و نشست بزم یکی از خان های پارس و کی خسرو میباشد و در بر جنوبی گرمابه ، تصویر سلیمان ، بلقیس ، یوسف و زلیخا در هنگام ورود یوسف به نشست زنان مصر به گونه ی گچ بری به تصویر کشیده شده و نشان میدهد .

در مجموعه ی ارگ با یک گردشگر برون مرزی ، نگاره ی یادگاری میگیرم .

ارگ کریم خانی

در بخشی از اتاق های ارگ ، یک نمایشگاه از نگاره های قدیمی برپا شده است .

هم چنین در بخشی از ارگ ، تندیس هایی از حضور بازرگانان فرانسوی در نزد کریم خان به چشم میخورد .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.