چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانه / روستاها / روستای افشارمحمّد

روستای افشارمحمّد

5 (3)

1 )) روستای افشارمحمّد در استان قزوین ، شهرستان آوج ، واقع شده و نزدیک ترین شهر بدان ، شهر آب گرم است . از قزوین تا این روستا ، یک ساعت و چهل دقیقه زمان و 124 کیلومتر فاصله میباشد . برای رسیدن به این روستای دورافتاده ، باید به سمت تاکستان و سپس همدان رفت و پس از پشت سر گذاشتن روستاهای سیف آباد ، قلعه شهدا ، چهل چشمه و کلنجین و پیمودن اندکی راه خاکی به افشارمحمّد رسید . توجّه داشته باشید که پس از بیرون رفتن از شهر آب گرم ، یک سه راهیست که باید آن را به سمت چپ بروید و پس از روستای بزرگ کلنجین هم ، یک سه راهی را باید به سمت چپ رفت که البتّه با تابلوی روســـتای افشارمحمّد ، مشخّص شده است .

3 (6)

2 )) از آن جا که این روستا ، دهیاری و شورا نیز ندارد ، من نمیتوانم پیش از برنامه ی سفرم با کسی برای راهنمایی و میزبانی هم چون روستاهای دیگر استان ، هماهنگی کنم ؛ ولی از آن جا که خوی و سرشت میهمان نوازی در ایرانی ها هست ، به همین امید ، راهی روستامیشویم و در آن جا با تنی چند از روستاییان ، آشنا شده و از آن ها میخواهم که ما را در روستا بگردانند .

3 (5)

3 )) در روستای افشارمحمّد ، 13 خانوار ، به گونه ی همیشگی ، زندگی میکنند که عموماً به کارهای کشاورزی و دامداری میپردازند . به گفته ی یکی از پیرمردهای روستایی ، افشارمحمّد ، نام خود را از کسی گرفته که از خوانین منطقه بوده و اقدام به برپایی روستا در جایگاه کنونی نموده است . خانواده دهای خمسه ای ، آقابیگلی  ، غنیمتلو و خلجی در این روستا ، ساکن هستند . روستا ، دارای مسجد به تاریخ ساخت 1352 ؛ یک گرمابه ی کهن که تنها ویرانه اش ، مانده است ؛ آب آشامیدنی از چاه و قنات ؛ برق و گاز میباشد . چند خانه ی قدیمی که در آن ، زندگی ، روان است ؛ خانه های خشتی و گلی بسیار که ویران شده اند و گورستان روستا نیز دیدنی هستند .

3 (1)

5 (2)

3 (3)

4 )) برای ناهار به خانه ی یکی از قدیمی های روستا ، آقای غنیمتلو ، میرویم و ناهارهای مان را با یک دیگر ، به اشتراک گذاشته و ساعات خوشی را سپری میکنیم .

5 (4)

5 (5)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.