جمعه 31 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای نصرت آباد بایه

روستای نصرت آباد بایه

1 )) این روستا در استان قزوین ، شهرستان بویین زهرا ، واقع شده است و از روستاهای کوچک این بخش از استان میباشد . برای دسترسی به این روستا ، دو راه هست : یک راه به سمت تاکستان است که پس از رسیدن به سه راهی مهدی آباد بزرگ ، باید به سمت چپ رفت و پس از گذشتن از روستای مهدی آباد بزرگ به یک تقاطع میرسیم که باز هم به سمت چپ و به سوی روستای لیا میرویم . از روستای شهرستانک که میگذریم ، راهی را در سمت چپ میبینیم که با تابلوی شرکت گاز ، مشخّص شده است . این راه به سوی نصرت آباد بایه میرود . راه دیگر از سمت راه قزوین به بویین زهراست که پس از رسیدن به راه شاخه ای ارداق ، باید آن را پیمود تا به روستای نصرت آباد رسید . از قزوین تا روستای بایه ، از این راه ، 30 کیلومتر و 30 دقیقه مسافت است .

5 (2)

2 )) در آغاز ورود به روستا ، هر چه میگردیم ، کسی را پیدا نمیکنیم تا بتواند راهنمای ما برای گشت و گذار در روستا باشد و داده هایی را در این باره در اختیارمان بگذارد . باران تندی هم که در حال باریدن است ، مزید بر علّت شده تا کسی در کوچه پس کوچه های روستا ، دیده نشود . تصمیم میگیریم تا در خودرو ، منتظر بمانیم تا شاید کسی را دیدیم که آقایی را سوار بر خودروی پرایدش میبینیم که در حال بیرون رفتن از روستاست . به سمت او میروم و با او ، سخن میگویم تا اگر بتواند زحمت ما را پذیرا باشد . آقای بهرامی در حال رفتن به بخشداریست تا برای انتخابات شورای روستا ، نام نویسی کند . ما را راهنمایی میکند تا به سوی گورستان کهن روستا برویم تا خودش برگردد . ما هم به سمت گورستان میرویم .

3 )) از آن جا که باران سختی در حال بارش است و راه های روستا ، پر از آب و گل شده ، نمیتوانیم با خودرو به سوی گورستان برویم . پیاده و در گل و شل فراوان به گورستان میرسیم . گورستان کوچکی که دارای سنگ گورهای بسیار کهن و شکسته و سالم میباشد . از آن ها ، نگاره برمیدارم .

5 (1)

4 )) حدود یک ساعتی گذشته است که دوباره با آقای بهرامی ، تماس میگیرم . او از ما میخواهد تا آقای محرابخانی را پیدا کنیم و از او ، راهنمایی بخواهیم . آقای محرابخانی را که پیرمردیست خوش سخن و خوش رو در یکی از خانه های روستا می یابیم . به او میگویم که از بچه های گردشگری هستیم و علاقه مندیم روستا را بگردیم و نگاره برداری بکنیم و سپس ناهار میهمان شما باشیم ؛ البتّه با پرداخت هزینه . وی نیز به گرمی از ما ، پذیرایی میکند و پس از شال و کلاه کردن با هم به سمت بافت کهن روستا میرویم .

5 )) روستای نصرت آباد بایه ، دارای مسجدی نوساز ، یک مدرسه ی رهاشده ( به دلیل نبود هیچ دانش آموزی ) و یک تپّه ی تاریخی برای دوران پس از اسلام است و در گذشته نیز دارای مسجد که امروزه ، چیزی از آن بر جای نمانده و خانه های بزرگ که امروزه ، ویران شده اند ، بوده است .

5 (3)

حدود 20 خانوار ساکن دارد که بیش ترشان به کارهای کشاورزی و دامداری محدود ، مشغولند ؛

بدبختانه کسی نمیداند پس وند بایه برای این روستا از کجا آمده است ؛ ولی کدخدای پیشین این روستا ، نصرت الله نامی بوده است که نام نصرت آباد را از روی نام وی برآورده اند .

برخی از خانواده های ساکن این روستا ، بهرامی ، برزگر ، معصومی ، محمّدی ، محمّدحسینی و بیوک آقایی هستند .

روستاهای اطراف ، عبارتند از : وجیه آباد ، دستگرد و شهرستانک

فرآورده های کشاورزی روستا : چغندر قند ، کنجد ، گندم و جو

این روستا ، شورا و دهیار ندارد و برای همین موضوع بود که من نتوانستم از پیش ، هماهنگی لازم را برای بازدید و گشت ، انجام دهم .

5 (4)

6 )) ناهار را که قرمه سبزی خوش رنگ و خوش مزه ایست ، میهمان خانواده ی دوست داشتنی آقای مهرابخانی هستیم .

5 (5)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.