جمعه 10 فروردین 1403
خانه / تالاب ها / دو تالاب در استان گیلان

دو تالاب در استان گیلان

این بار ، سمیّه ی مرادی از دوستان خوبم ، مرا به خانه ی زیبای روستایی شان واقع در روستای کندلات شهرستان رودبار ، فرامیخواند . پس تصمیم میگیرم ضمن دیدار با دوستان گرامی تر از جان ، از دو جای دیدنی استان گیلان هم دیدنی داشته باشم . با مقداد عزیز ، راهی شهر لنگرود میشویم تا از تالاب کیاکلایه ، بازدید بکنیم .

1 )) تالاب کیاکلایه

10-11

این تالاب بزرگ با گستره ی 300 هکتاری در محدوده ی شهری لنگرود ، واقع شده و توسّط شهرداری لنگرود ، بهسازی و البتّه در جاهایی ، ویران سازی شده است . این تالاب بزرگ که دارای گونه گونگی گیاهی کم مانندی میباشد ، جایگاه زمستان گذرانی پرندگان نیز هست . شهرداری با ساخت پل ها و راه هایی پیوندی ، این تالاب را به چند بخش نموده است و حتّی خیابانی برای گذر خودروها بر روی آن ، درست کرده است . بدبختانه ، بخش هایی از تالاب ، با زباله های مشمئزکننده ، چهره ی زشتی را به خود گرفته است . بخش هایی از تالاب که در نزدیکی سازه های شهری ، قرار گرفته اند با بازتابش نگاره های این سازه ها در آب ، زیبایی ویژه ای را آفریده اند . بخش جنوبی تالاب از دیدگاه پوشش گیاهی ، ارزشمندتر میباشد .

10-9

10-8

10-7

10-10

دوست خوبم مقداد مرادی

10-6

من در کنار تالاب

2 )) تالاب عینک

10-1

در کناره ی چپ راه رشت به فومن و حدوداً رو به روی بیمارستان قائم رشت ، تالاب بزرگی ، قرار گرفته است که بدبختانه این تالاب نیز مغفول مانده و دچار آسیب های فراوانی شده است . از آن جا که در نگاره های ماهواره ای ، این تالاب ، همانندی به عینک دارد بدین نام ، خوانده شده است ولی امروزه با توجّه به ساخت چندین پل بر روی این تالاب ، دیگر نمیتوان همانندی ای به عینک در آن دید . وجود زباله های بدچهره و ساخت و سازهای همین جوری در اطراف این تالاب که بخش هایی از آن ، هنوز زیبایی خود را نگاه داشته اند ، چهره ی عمومی آن را فرسوده و پیر کرده است .

10-3

درازای تالاب ، 5000 متر و پهنای آن ، حدود 150 متر است . پهنه ی آبی آن ، 44 هکتار و پهنه ی کرانه ایش ، 163 هکتار است . این تالاب ، افتخار دارد که لقب بزرگ ترین تالاب درون شهری ایران را از آن خود کرده است .

10-4

10-5

راستی یک سری هم به عمّه آسیه ی دوست داشتنی میزنیم : عمّه ی مقداد در یکی از روستاهای اطراف بندرانزلی .

10-12

پسرعمّه بهروز ؛ عمّه آسیه و مقداد

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

2 دیدگاه

  1. علیرضا خان منم ازتون دعوت میکنم به روستای تاریخی رادکان در نزدیکی شهر ما چناران که محل سکونت همسرم هست هم سری بزنین.جاهای دیدنی خیلی زیادی داره و میتونین لذت اقامت تو ارگ تاریخی رادکان و دیدن برج نجومی رو تجربه کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.