جمعه 31 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای آجربند

روستای آجربند

 ff-2

تابلوی ورودی روستا

  1 )) روستای آجربند در حیطه ی سیاسی شهرستان قزوین ، واقع شده است و حدود 16 کیلومتر با فاصله ی زمانی 15 دقیقه با قزوین ، فاصله دارد . برای رسیدن به این روستا ، باید وارد راه تاکستان شده و پس از گذشتن از شهر اقبالیّه ، وارد راه شاخه ای مهدی آباد در سمت راست راه اصلی شد و پس از گذر از شهرک مهدی آباد به روستای آجربند رسید .

ff-3

  2 )) درباره ی نام روستا ، داده های درستی در دسترس نیست ؛ دهیار و پدرش ، گمان بر این دارند که نام روستا به واسطه ی کوره های آجرپزی ای بوده است که در گذشته ها در اطراف روستا بوده اند ؛ ایشان ، کهنای روستا را حدود 700 سال میدانند که دور از ذهن به نظر میرسد . روستای آجربند ، 86 خانوار و 289 نفر سکنه دارد که پیشه ی اینان ، کشاورزی ( جو و گندم ) و باغداری ( گونه های میوه : شلیل سپید ، انگور ، مغان ، رفعتی ، هلو انجیری و سیب ) میباشد . معمولاً هر خانوار روستایی ، شماری دام نیز در خانه ی خویش برای فراهم کردن موادّ لبنی مورد نیاز خود ، نگه داری میکند .

3 )) روستاهای اطراف این روستا ، عبارتند از :

جنّت آباد ؛ مهدی آباد ؛ حسین آباد ؛ آبخورک ؛ قمیک و فارسیان

ff-6

  4 )) روستا در گذشته ها ، دارای گرمابه ای همگانی بوده که امروزه ، تنها ساختمان آن بر جای مانده است . مسجد روستا هم در سال 1360 ، کاملاً نوسازی شده است . در گورستان روستا نیز سنگ گورهای کهن زیادی ، دیده نمیشود و کهن ترین سنگ گورها ، هم پیوند میشوند به سال های دهه ی 40 خورشیدی . در دو سنگ نبشته در روستا ، تاریخ شاهنشاهی ، دیده میشود : یکی ، سنگ گوریست در گورستان با تاریخ 2536 و دیگری ، سنگ مرمریست نصب شده بر سردر یک خانه ی قدیمی ویران شده با همان تاریخ .

ff-1

سنگ مرمرین با تاریخ شاهنشاهی

ff-9

سنگ گور با تاریخ شاهنشاهی

ff-8

سنگ نام مسجد

  5 )) هم وندان شورای روستای آجربند ، عبارتند از : آقایان قهرمان محمّدی ، حسین اصغر دشتی و محسن محمّدی . دهیار روستا نیز آقای محمّد برزگر است که ما ، میهمان او هستیم . خویشاوندانی که در روستا ، زندگی میکنند ، بیش تر از محمّدی ، دشتی ، بزرگر و حسینی میباشند .

ff-4

من و آقای دهیار

  6 )) مردم این روستا ، ترک زبان هستند و همانند بیش تر ترک های ساکن منطقه ی قزوین ، دل داده ی آب گوشت میباشند . کوفته و یارمه نیز از دیگر خوراکی های این روستاست .

ff-7

ff-5

از این دست خانه های شهری در این روستا ، زیاد دیده میشوند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.