شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / پیشوازادگان / بازدید از امام زاده چند تن

بازدید از امام زاده چند تن

 به نام خداوندگار زیبایی

 3 فروردین 1391

گردشگران : یک نفر ( علی رضا هاشمی )

  در ساعت 05 : 10 و کیلومتر 575 ، دوباره مسیر دو روز پیش را به سمت منطقه ی آوج ، پی می گیرم . در راه از  شهرهای اقبالیّه ، تاکستان و خرّم دشت ، از روستاهای قلعه شهدا و چهل چشمه ، از شهر آب گرم گذشته و به شهر آوج می رسم . در داخل شهر آوج ، دومین یا سومین خیابان سمت چپ را که در ابتدای ایستگاه تاکسی های
آب گرم و قزوین ، قرار گرفته است ، داخل رفته و در مسیر که جادّه ای است زیبا و ناهموار از روستاهای چوبینه ، شهیدآباد و خسروآباد می گذرم تا آن که پس از روستای
خسروآباد با نمای زیبایی از دو گنبد بر روی دو اتاق کوچک ، رو به رو می شوم . سرانجام در ساعت 50 : 11 و کیلومتر 700 به امام زاده چند تن می رسم . ساختمان این
امام زاده بر روی تپه ای نه چندان بلند ، قرار گرفته و کاملاً در کنار جادّه ، واقع شده است . سربالایی کوتاهی را پیاده ، طی می کنم و پس از گشودن در فلزّی امام زاده ، وارد آن می شوم . امام زاده ، دارای دو صحن بسیارکوچک و جالب است ؛ صحن سمت راست ، به نوشته ی سنگ قبر موجود ، محلّ دفن دو تن از نوادگان امام محمّد باقر ( ع ) به نام های خبّاز و ابوذر است و صحن سمت چپ ، مدفن سه امام زاده ی دیگر به نام های ابوطالب ، یوسف و یونس که باز از نوادگان امام پنجم هستند ، می باشد . بر روی این سنگ قبرها ، محلّ شهادت این افراد ، روستای ملاتین ، ذکر شده که نام سابق خسروآباد بوده است . داخل امام زاده ، کاملاً بی تکلّف و بسیارساده است . درِ
ورودی دیگری ، دقیقاً رو به روی همان در ورودی که من از آن ، وارد امام زاده شدم ، قرار دارد . گنبدهای امام زاده ، ساده بوده و با پوشش برزنتی ، پوشانده شده اند .
یک ردیف پلّه ی دست ساز ساده نیز از سطح به بام کشیده شده است .

بازدید از امام زاده چند تن

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

3 دیدگاه

  1. در ادامه پیشنهاد اضافه کردن بخش ((درباره سفر آیند ))پیشنهاد میکنم برنامه‌ی سفرهای خود را به پنج كلاس D، C، B، A و E تقسیم كنیم:

    كـلاس A): تورهای طبیعت گردی:

    برنامه‌های در نظر گرفته شده در این كلاس از تورها، بازدید زیست‌محیطی مسئولانه از مناطق بكر طبیعی به منظور لذت بردن از طبیعت و ویژگی‌های فرهنگی مرتبط با منطقه‌ی مورد بازدید می‌باشد.

    بازدید از مناطق چهارگانه‌ی تحت مدیریت سازمان محیط زیست (پارك‌های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و آثار طبیعی ملی)، كوه‌پیمایی، راه‌پیمایی در جنگل، پیاده‌روی در كویر، دوچرخه‌سواری در طبیعت، بازدید ازغارها، پرنده‌نگری، عكاسی در مناطق بكر و دست نخورده و غیره در این كلاس از تورها قرار می‌گیرند.

    این كلاس از تورهای رو به سه سطح A2، A1 و A3 قابل تفکیک است:

    تورهاي طبيعت گردي

    A1: این برنامه‌ها شامل گشت و گذار در طبیعت با كم‌ترین فعالیت بدنی می‌باشد، پیاده‌روی در این برنامه‌ها كم‌تر از دو ساعت در روز در مسیرهای مسطح یا شیب ملایم است.

    A2: این برنامه‌ها عموماً شامل پیمایش‌های بیش از دو ساعت و كم‌تر از چهار ساعت در روز در شیب‌های ملایم می‌باشد.

    A3: دارای فراز و نشیب‌های متعدد با پیمایش‌های بیش از چهار ساعت در شبانه‌روز، از خصوصیات این درجه از برنامه‌ها می‌باشد.

    كـلاس B): تورهای تاریخی و فرهنگی(بخصوص قزوین گردی):

    تورهاي فرهنگي تاريخي

    توجه خاص به جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی از شاخصه‌های اصلی این کلاس از تورها می‌باشد، در این تورها افراد متعلق به فرهنگ‌های گوناگون می‌توانند یكدیگر را درك كنند و به غنای فرهنگ یكدیگر پی ببرند. یكی از ویژگی‌های عمده این گونه سفرها، تجربه‌ای است كه افراد در محیطی كاملاً متفاوت به دست می‌آورند.

    گردشگرمی‌بیند كه شیوه‌ی زندگی افرادی كه در این مكان‌ها زندگی می‌كنند و یا زندگی می‌كردند تا چه اندازه با زندگی در شهرهای امروزی متفاوت است.

    موسیقی، زبان، رقص، پوشاك، مسكن، شیوه‌ی زندگی، آداب و سنن، صنایع دستی و ابنیه‌های تاریخی، از دیدنی‌های این‌گونه از سفرها می‌باشد. به طور مثال: آثار تاریخی قزوین كه بافت تاریخی، آثار معماری و یا مردم‌شناسی ویژه‌ای داشته باشند، در این كلاس از تورها قرار می‌گیرند.

    كـلاس C): طبیعت، تاریخ و فرهنگ:

    این گونه تورها تركیبی از تورهای كلاس A و B می‌باشد. ایرانگردان عزیز با حضور در این سفر می‌تواند گردش در طبیعت و تاریخ و لمس فرهنگ‌های گوناگون را تجربه كند. داشتن شرایط جسمانی طبیعی و نرمال برای حضور در این تورها كافی است.

    كـلاس D): تورهای ماجراجویانه:

    تورهاي ماجراجويانه
    هدف از این شاخه از طبیعت‌گردی رفتن به مكان‌هایی است كه اعضاء بتواند تجربه‌های مخاطره‌آمیزی كسب كرده و مهارت و توانایی‌های جسمی خود را در مسیرهای جدید بیازماید. وجهه‌ی دیگر این سفرها دست زدن به كارهایی است كه جنبه‌ی ورزشی دارند و مخاطره‌انگیز می‌باشند. به طور كلی گردشگری ماجراجویانه در ارتفاعات كوهستان‌ها، اعماق جنگل‌ها و دیگر پدیده‌های طبیعی صورت می‌پذیرد. داشتن شرایط جسمانی و روانی بالا و تجربه‌ی حضور در فعالیت‌های كلاس A3 پیش‌نیاز حضور در این تورها می‌باشند.

    كـلاس E): دوره‌ها و سفرهای آموزشی:
    برگزاری دوره‌ها و سفرهای آموزشی برای دوستانی است كه تمایل به بالا بردن سطح دانش خود دارند تا بتوانند با آگاهی بیشتر با طبیعت،صنعت و….. ارتباط برقرار كنند.

    دوره‌های آموزشی شامل:

    كارآموزی كوهپیمایی، آشنایی با غارهای ایران، كارآموزی سنگ‌نوردی، كمك‌های اولیه، جهت‌یابی و نقشه‌خوانی، استقرار در طبیعت،بازدید از کارخانه جات و صنایع و …

    لازم به ذكر است كه در سفرنامه‌ی برخی از تورها دو كلاس را میتوان قید کرد. مثلا A و D، این بدین مفهوم است كه اجرای برنامه به شكلی است كه اعضاء گروه در هر دو كلاس از برنامه می توانند در این برنامه حضور پیدا كنند.

  2. احسان جان ، بابت مطالب پرمحتوا و دقیقت ممنونم . چه خوبه که این قدر دقیق و ریز به سفر نگاه می کنی . البتّه نگفتی که تورهایی که ایرانگشت برگزار میکنه مانند ملاقات با استاندار و امام جمعه یا بالگردسواری که در آینده ای نزدیک خواهیم داشت ، جزء کدوم کلاس سفری قرار میگیره ؟

  3. ملاقات با افراد رو میتوان در گروه b و بالگرد سواری رو میتوان در گروه d گنجاند.
    چه خوبه که یک بخش آموزشی هم داشته باشیم روی توسعه سایت بیشتر فکر کن البته خانم کلهر هم باید کمک کنند.
    ناگفته نماند که به عمل کار برآید………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.