جمعه 31 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای دیکین

روستای دیکین

1 )) روستای دیکین در الموت خاوری و بر راه اصلی قزوین به معلّم کلایه ، واقع شده و با قزوین ، حدود 80 کیلومتر و یک  ساعت و نیم فاصله دارد و از روستاهای مهمّ استان میباشد . برای رسیدن به این روستا ، باید از روستای رشتقون و شهر رجائی دشت ، گذر کرد .

10-6

پروین ، حسن ، من ، میرحسین و زینب در راه دیکین

  2 )) روستای دیکین از دو بخش پایین محلّه و بالامحلّه ، تشکیل شده که هر یک ، دارای یک مسجد جداگانه میباشند . در این روستا ، حدود 350 خانوار ، زندگی میکنند و به کارهای کشاورزی و دام داری و بعضاً کارمندی در ادارات نزدیک میپردازند .

3 )) چم واژه ی دیکین بدین گونه بیان شد که گویا این واژه از ریشه ی دلّاکین ، آمده است و با گذشت زمان به دیکین ، تبدیل شده است ؛ شاید مردمان این روستا به پیشه ی دلّاکی میپرداخته اند .

4 )) با آقای محمّد پرهیزکاری به گشت در روستای زیبای دیکین میپردازیم و از خانه های خشت و گلی زیبا ، دیدن میکنیم .

10-5

در یکی از خانه های زیبا به دیدن نان پزخانه که بخشی از خانه است که تنور در آن جا ، قرار دارد و برای کار نانوایی مورد بهره برداری قرار میگیرد ، میرویم . از آب انبار ویرانه ی روستا که تا 35 سال پیش نیز مورد مراجعه ی مردم بوده است ، بازدید میکنیم . باغات روستا در اطراف آن ، دیده میشوند : باغات میوه دربردارنده ی میوه هایی هم چون آلبالو ، فندق ، گیلاس و …

10-4

10-2 10-1

  5 )) این روستای زیبا از شمال با روستای کُشک ؛ از جنوب با روستای مزرعتین ؛ از خاور با معلّم کلایه و از باختر با روستای گرمارود ، هم سایه میباشد . از برخی از سنن مردمان این روستا ، میتوان به این موضوع ، اشاره کرد که روستاییان دیکین ، ازدواج غیر قبیله ای ندارند و گوشت گوسپند آبستن را مصرف نمی نمایند .

6 )) نام خوراک محلّی این روستا ، کَوَرگل میباشد که از نام گیاهی گرفته شده که در اطراف روستا میروید . افزون بر این گیاه ، از تخم مرغ و سیر نیز در این خوراک خوش مزه ، بهره برده میشود . برای ناهار ، این خوراک را صرف میکنیم و در کنار آن از خیار ، گوجه و نانی که در روستا ، فراهم شده است نیز تناول میکنیم ؛ شگفت خوراک خوش مزه ایست .

10-7

هم چنین از نانوایی درون روستا ، نانی را فراهم میکنیم به نام کِلاس که برای پخت آن از آرد ، شیر ، روغن و تخم مرغ ، بهره برده میشود . در میانه ی این نان ، مادّه ای شیرین است که از آرد و روغن ، فراهم شده و مزه ی خوبی به نان داده است .

7 )) در این سفر ، آقای محمّد پرهیزکاری ، راهنما و میزبان ما در روستا بودند به همراه دو فرزند نازنین شان به نام های زینب و طاها .

10-8

میرحسین ، زینب ، زینب ، طاها ، حسن و پروین در روستا

10-3

آقای پرهیزکاری ، من و میرحسین

10-10

تاداسانای یوگا در کنار شاه رود

10-9

من و حسن

10-1

یک خانه ی روستایی

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

یک دیدگاه

  1. چقدر بد که ازدواج غیر قبیله ای ندارند
    درسته که آیین ها میراث هرقبیله ایست
    اما من میشناسیم کسانی را که در این روستا از این رسم رنج میبرند و زندگی هایشان اجباریست…..تاسف بارند اصول مردمانِ زورگوی گذشته قبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.