پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / قزوین / گاراژ مرندی

گاراژ مرندی

1 )) این گاراژ را میتوان نامدارترین گاراژ سطح شهر قزوین دانست که متعلّق به خاندان مرندی از خانواده های سرمایه دار و قدیمی شهر میباشد . این گاراژ در خیابان امام خمینی نرسیده به تقاطع نوّاب صفوی ، قرار دارد .

2 )) گویا این گاراژ در گذشته های دوره ی قاجار ، کاروان سرا بوده است که همینک به گاراژی با هشت دهانه مغازه و حدود هشتاد سال کهنا ، تبدیل شده است . گویا همینک این گاراژ در طرح شهرداری ، قرار گرفته و بنا بر ویران کردن آن است .

3 )) پس از ورود از در آهنی بزرگ گاراژ که در گذشته ، در چوبی بزرگی بوده است با یک ویرانه در سمت راست و یک اتاقک کهن در سمت چپ ، رو به رو میشوم . بخشی که ویرانه شده است ، انبار قفسه بوده که با گذشت زمان و عدم رسیدگی ، به ویرانه ای ، بدل گشته است . اتاقک سمت چپ ، اتاق سرایداری است که دارای دری چوبی و کهن است . زیرزمین این بخش که همینک بدون بهره ی ویژه ای ، رها شده است در گذشته ، شیره کش خانه و برای مدّتی هم قهوه خانه ی کسی به نام ممّدعلی چل بوده است . هنوز طاق ضربی های این بخش را میتوان دید . بخش دیگری در جنوب خاوری گاراژ هست که گویا اصطبل کاروان سرا بوده است . در این بخش هم میتوان از طاق ضربی ها و آجرچینی های گیرایی ، دیدن کرد .

4 )) مغازه های زیر ، محوّطه ی گاراژ را تشکیل میدهند :

جلوبندی سازی و میزان فرمان رضا زارعی ؛ تعمیرگاه عدل ؛ صاف کاری عدالت ؛ باطری سازی هوشنگ جمالی ؛ صاف کاری آلفا ؛ جلوبندی سازی علی زارعی ؛ نقّاشی و قیرپاشی جمالی ؛ و یک مغازه ی دیگر

کرگاراژ مرندی

 

fg (1)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.