پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانه / باغ ها / تهران گردی

تهران گردی

به نظرم ، بهترین زمان برای گشتن شهر زیبا و تاریخی تهران ، روزهای تعطیل رسمی از جمله آدینه ها و اعیاد و به ویژه روزهای نوروز هستند که بیش تر مردم تهران برای گشت و گذار از شهر و حتّی از کشور ، بیرون رفتند . در پیگیری بازدید از دیدنی های بر جای مانده از سفر استانی به استان تهران ، روز سوم فروردین 1395 رو ویژه میکنم به بازدید از چند دیدنی شهر تهران که بدبختانه به دلیل عدم برنامه ریزی درست و یا دیرهنگام موفّق به بازدید کامل و وافی از سه تاشون نمیشم و تنها یک جا رو میتونم ببینم . مهدی وفائی از قم هم که یکی از دوستان خوبم هست ، همراهیم میکنه .

1 )) خانه ی صادق هدایت

این نویسنده ی نامدار ایرانی در خونه ای سکونت میکرده که در خیابان سعدی ، خیابان شهیدتقوی و کنار خونه ی سفیر دانمارک ، واقع شده ؛ این خونه ، مدّتی مهد کودک بوده و برای همین ، روی دیوارهاش آثاری از نقّاشی های بچه گانه دیده میشه و همینک هم گویا در اختیار بیمارستان امیراعلم هست که درست چسبیده به این خونه ، قرار گرفته و به عنوان انبار این بیمارستان ازش بهره میبرن . دو تا در داره : یکیش ، بزرگ و دیگریش ، کوچیکه که هر دو ، بسته هستند و به نظر میرسه که سال هاست باز نشدند . در کنار در کوچیک خونه ، تابلویی برای شناسوندن این خونه و ثبتش در آثار ملّی کشور ، نصب شده و بر روی در کوچیک هم ، نگاره ای از خود صادق هدایت ، چسبوندند . موفّق میشم از بالای این در کوچیک ، چند تا نگاره از توی حیاط خونه بردارم و حوض و کاشی کاری های زیبای خونه رو در قالب نگاره ببینم .

5 (1)

خانه ی صادق خان هدایت

5 (2)

در کوچک خانه

5 (3)

حیاط خانه

2 )) گورستان دولاب

تنها یک هفته پیش از سفرم به تهران ، دریافتم که بازدید از این گورستان ، نیاز به مراحل اداری و نامه نگاری های ویژه ای داره ؛ چرا که این جا در تملّک چندین کشور هست ؛ امّا ضمن فرستادن یک رایانامه ی درخواست بازدید ، دلم رو به دریا زدم و روونه ی این گورستان شدم . با زحمت بسیار تونستم این گورستان رو پیدا بکنم . در پیچاپیچ بزرگ راه محلّاتی هست ؛ یه باغ بزرگ با دیوارهای بلند و دو تا در بزرگ و زیبا . زنگ رو فشار دادم ؛ پیرمرد خوش رویی ، در رو باز کرد ولی اجازه نداد که وارد بشم و نگاره بردارم . هر چی هم خواهش کردم ، اعتنائی نکرد . برای همین دست از پا درازتر برگشتم و تصمیبم گرفتم پس از پیمودن مراحل اداری ، دوباره به این جا بیام .

3 )) خانه ی امین السّلطان 

یکی از زیباترین خونه های قجری تهران ، همین خونه هست که در خیابون لاله زار و در انتهای کوچه ی اتّحادیّه ، قرار داره ؛ جالب ، این جاس که بیش تر اهالی لاله زار ، اصلاً نمیدونستن که این کوچه ، کجاست و اگر راهنمایی یکی دو نفر نبود ، ما ، این کوچه رو پیدا نمیکردیم . بهتره که برای رسیدن به این کوچه ، کوچه ی برلن رو نشون بکنید ؛ چون بیش تر شناخته شده هست . کوچه ی پایین تر از برلن ، میشه کوچه ی اتّخادیّه .

اگرچه در اصلی این خونه ، باز بود و به آسونی میتونستیم نگاره برداری بکنیم ولی ادب ، حکم کرد که در آغاز ، اجازه بگیریم . زنگ رو فشردم . نگهبان خوش روی شهرداری اومد و تنها به مون ، اجازه داد که خونه رو از فاصله ی دور ببینیم . خونه ، دارای حیاط بزرگی است که مجموعاً 9 هکتار میشه . یه ساختمون اصلی و دو تا ساختمون فرعی ، فضای محوّطه رو میپوشونن . نگهبان شهرداری گفت که این خونه رو شهرداری خریده و در حال بهسازی و آماده سازی اون برای تبدیلش به یک فضای فرهنگی هست تا مردم بتونن ازش بهره ببرن . او ، گزارش های خلاف واقع برخی گزارشگران از روند ساخت و تکمیل خونه رو دلیل اصلی ممنوعیّت نگاره برداری دونست .

فیلم دایی جان ناپلئون ، یکی از دلایل اصلی نام آوری این خونه شده . ما ، میتونیم تنها از سردر زیبای اون ، نگاره برداری بکنیم .

1 (3)

سردر

همینک که تا خیابون لاله زار اومدیم ، یه چرخی هم توی این خیابون قدیمی میزنیم و چند تا نگاره ی خوشگل از ساختمونای قدیمیش برمیداریم :

df (1)

df (2)

df (3)

df (4)

4 )) باغ فردوس

باغ فردوس که همینک به گنجینه ی سینما ، تبدیل شده در خیابان ولیّ عصر نرسیده به میدون تجریش ، قرار گرفته و درست در نبش خیابونه . یه بار سال 86 به این جا ، اومده بودم ولی چون بایگانی نگاره هام از این جا ، ناقص بود ، تصمیم داشتم تا در این بازدید ، با برداشتن نگاره های بیش تر ، بایگانیم رو تکمیل بکنم ؛ امّا این بار ، نگاره برداری از درون مجموعه ، کلّاً ممنوع شده !!! نفری سه هزار تومن میدیم و میریم تو . خدایی برای ایجاد و احداث این مجموعه ، زحمت بسیاری کشیده شده و روند تاریخی سینما در ایران از آغاز تا کنون به تصویر کشیده شده و خیلی ارزشمنده . سالنی که توجّهم رو خیلی به خودش ، جلب کرد ، سالنی بود که در اون با به نمایش درآوردن تندیس های کاغذی از هنرپیشه های نامدار همراه با یک آهنگ ملایم و خوندن یه متن گیرا ، شما رو به تاریخ سینما میبره و به ویژه با چهره ی هنرمندانی ، رو به رو میشید که هر یک ، خاطره سازان زندگی من و شما بودن .

خوبی این مجموعه ، اینه که ضمن زیبا بودن فضای اطراف ، دارای کتاب فروشی و قهوه سرا هم هست .

تهران گردی

باغ فردوس

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

یک دیدگاه

  1. این سفر برای من از خاطره انگیز ترین سفرها بود . واقعا خوش گذشت مخصوصا دیدن خانه صادق هدایت .
    مهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.