سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانه / استان ها / آذرآبادگان خاوری / روستای صخره ای کندوان

روستای صخره ای کندوان

از خلجان ، بیرون رفته و به سمت تبریز برمیگردم . از تبریز به سمت آذرشهر می روم . دو تا سه راهی را به سمت چپ که همان راه آذرشهر است ، می پیچم و سه راهی سوم را به سمت راست . کمی مانده به پلیس راه و به سوی شهر اسکو می روم ؛ چرا که مقصد پسین ، روستای زیبای کندوان است . از شهر تازه ی سهند هم می گذرم . به یک سه راهی می رسم و آن را هم مستقیم می روم . دانشگاه صنعتی سهند را نیز پشت سر می گذارم و به سمت راست می روم تا در ساعت 30 : 14 و کیلومتر 847 به اســکو برسم . در شهر زیبا و پاکیزه ی اسکو ، سومین میدان را به سمت چپ ، تغییر راه می دهم تا در کیلومتر 854 و ساعت 49 : 14 از اسکو ، بیرون می روم . از دهستان سهند و روستای کهنمو می گذرم و در ساعت 07 : 15 و کیلومتر 870 به کندوان می رسم . برای ورود به روستا ، باید 500 تومان بپردازید . در همان آغاز روستا ، هتل زیبای جهانی لاله ی کندوان که ســـــومین هتل صخره ای جهانست ، قرار گرفته است . کنجکاوی و اشتیاق به به دست آوردن داده های بیش تر ، مرا وادار می کند تا وارد هتل شوم و از چگونگی آن ، آگاه . همین که برای پرسیدن بهای یک شب کرایه ی اتاق به درون پذیرش هتل می روم با برخورد بسیارگرم و صمیمی کارکنان و مسؤولان هتـل ، رو به رو می شوم . همه به پاسداشت ورود من از جای برمیخیزند و با درود و احوال پرسی بسیارگیرا ، مرا شیفته ی رفتار خود می نمایند . به راستی که بازاریابی ، یعنی همین ! هنگامی که بهای اتاق ها را می پرسم ، اصــطلاحاً مغزم ، سوت می کشد ؛ ولی من مانده ام و یک برخورد بــــــسیارصـمیمی و چاره ای جز کرایه ی اتاق ندارم . اکنون که در کار انجام شده ، قرار گرفته ام ، تصمیم می گیرم اتاقی را با آبزن ، کرایه کنم تا بتوانم خستگی سفر را از تن به در نمایم . یک اتاق صخره ای دارای آبزن را به بهای 183هزار تومان برای یک شب ، کرایه می کنم !!!! با کمک خدماتی هتل ، ابزارم را از درون خودرو به درون اتاق زیبا و آراسته ی 104 ، میبرم . وارد اتاق می شوم . به راستی زیباست و دیدنی . درون صخره های بزرگ سنگی کندوان ، چنین اتاقی را درست کردن ، هنر بزرگی است . اتاق ، دارای امکانات زیر است :

  1. امکان بیدارشدن مسافر با تلفن
  2. مینی بار
  3. ناشتایی ، ناهار و شام ( که تنها ناشتایی با بهای اتاق ، یکجا ، محاسبه می شود . )
  4. لباس شویی
  5. آبزن
  6. گرمابه با سرویس کامل
  7. تخت 2نفره
  8. میز نگارش
  9. تلویزیون
  10. رخت خواب
  11. دست شویی با سرویس کامل
  12. چای ساز
  13. شبکه های ماهواره ای گوناگون
  14. نمای زیبایی رو به سوی رودخانه ی کندوان

و مواردی از این دست .

پس از جایگیری در اتاق ، تصمیم می گیرم از آبزن آب گرم ، بهره برداری کنم . با پرشدن آبزن ، به درون آن رفته و خستگی این جند روز سفر را از تن ، بیرون می کنم . روشنگری این نکته در این جا ، ضروری است که یکی از بهترین و خاطره انگیزترین بخش های سفر آذربایجان خاوری ، همین مانایی شبانه در هتل کندوان است . پنجره ی اتاق ، رو به رودخانه ی روستا ، باز می شـــود که دیدگاه دل انگیزی است . برای شام از رستوران ، کوفته ی تبریزی و آش دوغ سفارش می دهم که بسیارخوش مزه و دلچسب است . دیگر ، هنگام خواب می رسد و چشمان خسته ام را به امید فردایی بهتر بر هم می گذارم .

( 08 / 09 / 1389 )

بامدادان از خواب برمیخیزم . آماده می شوم و به گشت در روستای زیبای کندوان می پردازم . نمایشگاه ها و فروشگاه های گوناگون ساخته های دستی در کندوان هستند که بدبختانه ، همگی ، تعطیل هستند . ساختار نوین و بافت نوی روستا ، چشم انداز خانه های صخره ای را بر هم ریخته که اگر اندیشه ای به حال آن نشود ، آینده ی خوبی در چشمداشت روستا نیست . 45 دقیقه در روستا می گردم و از نقاط گوناگون آن ، بازدید و نگاره برداری می کنم . پس از پایان بازدید به هتل برمیگردم ، ناشتایی مفصّلی را می خورم و کمی استراحت می کنم و در ساعت 40 : 10 و کیلومتر 872 از کندوان بیرون می روم .

کندوان ، مهمانی خارق العاده و سخاوتمندانه از طبیعت را نزد بازدیدکنندگان می گستراند که فراتر از تخیّلات ذهنی آنان بوده و با آثار دست بشر به زیبایی ، آراسته شده است . این دهکده ، یکی از مناطق بی مانند و زیباست که پیشینه ای 1500ساله دارد که در آستانه ی ثبت جهانی ، قرار دارد . خانه های هرمی شکل این روستا با پنجره های نمادینش ، دریچه ای از شکوه را به روایت می گشاید . واژه ی کندوان ، گویای فرم خانه های این روستاست که هزاران سال زندگی مردم این دیار با سختی صخره های آهن ، آمیخته گشته ، مصداق دوستی و هم دلی گوشت و پوست با سنگ است که با دستان تهی از ابزار امروزی ، آشیانه ی خود را در دل سنگ ، کنده و بدین سان نام آن را کندوان نهاده اند .

هوای این روستا ، کوهستانی و ییلاقی بوده و چشمه های زیبای آب کانی درمانگرش برای بیماری های کلیوی ، بسیارسودمند بوده و گروه مشتاقان را به سوی خود می خوانَد تا در اوج آرامش و سکوت ، برگی از تاریخ درخشانش را به تصویر بکشد

روستای صخره ای کندوانهتل صخره ای لاله ی کندوانروستای صخره ای کندواناتاق صخره ای در هتل لاله

روستای صخره ای کندوان

روستای صخره ای کندوانکوفته ی تبریزی

روستای صخره ای کندوانروستای صخره ای کندوان

روستای صخره ای کندوانروستای کندوان

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.