پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / استان ها / آذرآبادگان خاوری / پل سنگی آجی چای

پل سنگی آجی چای

رودخانه ی آجی چای یا تلخه رود در 10کیلومتری شمال تبریز در درّه های کوه عینالی سرخاب ، روان است و رویه ی آبریز آن ، 8547کیلومتر مربّع است . آجی چای ، مهم ترین رود دشت تبریز است . در بخش شمالی دشت تبریز ، 7 رود به نام های دریان ، شبستر ، سیس ، صوفیان ، سینیخ ، گونبات و باباباغی ، روان هستند که 2 رود گونبات و باباباغی به آجی چای و مانده در حوضه ی آجی چای به دریاچه ی ارومیّه می ریزند .

پس از بازدید از مانده های ربع رشیدی به سمت آجی چای می رویم . راه شایان دسترس و درون شهری آجی چای ، پلی تاریخی است که بر روی رودخانه ، بسته شده است . با نگه داشتن خودرو در کنار پل به قدم زدن بر روی این پل تاریخی ، رفتن کنار رودخانه ، نگاره گرفتن و برداشتن مقداری از آب آن به عنوان یادگاری می پردازیم . آجی در زبان ترکی به چم تلخ است و به راستی که این نام ، شایسته ی این رود آلوده ، بدبو و پر از آشغال می باشد .

پل سنگی آجی چای

من در کنار پل

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.