پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / آب انبارها / سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

دوباره نوبت رسید به بهشت ایران تا مرد همیشه در سفر با همراهی دوستانش ، میرحسین هاشمی ، فرزاد فردشاد و مجتبی کریمی به این دیار سبز و زیبا برود . در سفر سه روزه ی مان از 17 تا 19 تیر ماه 1394 از چند جای دیدنی استان زیبای آذربایجان باختری ، دیدن کردیم :

1 )) دریاچه ی مارمیشو

این دریاچه ی زیبا در نزدیکی مرز سِرو ( مرز ایران با ترکیه ) ، واقع شده است . آب این دریاچه با گوارایی و شدّت تمام از مرز ترکیه به صورت رودخانه ، وارد ایران شده و پس از پیمودن مسافتی کوتاه در یک منطقه ی گسترده ، گرد آمده و به دریاچه ، تبدیل میشود ؛ سپس از سوی دیگری به صورت رودخانه ، روان و زمین های کنار خود را سیراب میسازد . رفتن به این دریاچه ، مستلزم گذر از باجه ی مرزبانی است ؛ در این باجه ، شماره و ویژگی های خودرو را یادداشت کرده و به ما ، اعلام میکنند که تنها تا ساعت 17 میتوانید در کنار دریاچه بمانید . البتّه از آن جا که دور تا دور دریاچه را راه آسفالته ، درختان انبوه و تپّه های سنگی بزرگ پوشانده اند ، نمیتوان در کنار خود دریاچه ، جایی را برای ماندن یافت ؛ به ناچار در کنار رودخانه ی پرآب ، اتراق میکنیم و ناهار را صرف مینماییم . پس از کمی استراحت ، برداشتن نگاره های یادگاری و کمی آب دریاچه به عنوان یادگاری ، راهی میشویم .

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

2 )) یخ چال اوغول بیک

هنگامی که از ارومیه ی زیبا به سوی تکاب برمیگردیم ، در راه به روستایی به نام اوغول بیک میرویم تا از یخ چال تاریخی این روستا ، بازدید نماییم . یخ چال اوغول بیک در خود روستا و در کنار کشتزارهای گندم ، واقع شده است ؛ آن چه که از سازه های اطراف یخ چال برمیآید ، این است که این جا ، محوّطه ای تاریخی و یک دژ بوده که امروزه از آن ، تنها سردر ورودی ، دیوارهای خشتی و همین یخ چال ، مانده است . یخ چال اوغول بیک ، یک سازه ی گنبدی است که با چند پلّه ی بلند ، میتوان به کف آن رسید . یک راه باز برای گذر هوا در گنبد ، قرار دارد . سازه از آجر است و زیبایی ویژه ای دارد .

سفری به آذربایجان باختری

3 )) آرامگاه ایّوب انصاری

ایّوب انصاری از یاران محمّد بوده است که گویا محمّد ، پس از ورود به مدینه در خانه ی وی ، سکنی میگزیند . آرامگاهی که به او ، منسوب است در اطراف شهر تکاب و در راه روستای عرب شاهی ، واقع شده ؛ پیش از رسیدن به این روستا ، راه شاخه ای در سمت چپ با تابلوی راهنمای این آرامگاه ، دیده میشود که سراسر خاکی و کمی خشن است . راه ، هر چه که به سوی بالا میرود بر خشونتش ، افزوده میشود ؛ یکی از زیبایی های این راه ، گستره ی شگفتی آور دشتی است که بر زیر پای این کوه ، دیده میشود ؛ سرانجام در بلندای 2500 متری به سازه ای سنگی میرسیم که بسیار زیبا و دلنشین است : این جا را آرامگاه ایّوب انصاری میدانند .

شب را در همین جا ، میمانیم ؛ شب بسیار دلچسبی در کنار موش های بزرگ ، رتیل ها ، عنکبوت ها و دیگر جانوران ….

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

4 )) زندان سلیمان

افسانه های کهن درباره ی جنگ سلیمان پیامبر با جن ها و دیوها به ایران نیز سرایت کرده ؛ تا آن جا که در نزدیکی محوّطه ی تاریخی تخت سلیمان ، جایی است به نام زندان سلیمان که اعتقاد بر آن است که سلیمان ، دیوها و جن ها را در این جا به بند میکشیده است . این زندان ، گودالیست که بر روی تپّه ای حدودا 600 متری ، قرار گرفته است و به راستی شگفتی ساز است . راه بالا رفتن از این تپّه ، بهسازی شده و بلیط بازدید آن ، 15000 ریال است .

سفری به آذربایجان باختری

سفری به آذربایجان باختری

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

6 دیدگاه

  1. “چگونه خسته ای از این بهشت که در نگاه تو به جاودانگی اسیر مانده است …
    بلوغ چشم تو گله دارد ز جسم تو
    که چگونه نظاره کرده ای چنین نگاره ای و خسته ای به گوشه ای فتاده ای
    ز هستی ات بخواه، که عشق بی کران این بهشت ،ک سبزی عمیق این کران ،
    به یادگار،
    به بیکران چشم تو ، نهان شود.”

  2. سفری بسیار دلچسب و خاطره انگیز بود.
    یادش نیک

  3. یبخشید من یه سوال واسم پیش اومده
    نظر کسی رو تایید نکنن یعنی آغاااا دیگه نظر نده ؟؟؟
    🙂 🙂 🙂

    • علیرضا هاشمی

      درود بر شما ؛ ببخشید من دیر به سایت ، سر زدم وگرنه دیدگاه شما اون قدر زیبا و ارزشمنده که حتماً تأیید میشه …

  4. این بهشت قلمش درست مانند پارساست انگار هر دو یک نفرن و واس من آشناست

  5. مینای عزیز ذات وجودی همه ی آدمیان یکی است تنها تفاوت در رنگ ها و زبان ،در ظاهر و نام هاست.
    وگرنه ذات وجودی بشر از حق است و حق واحد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.