جمعه 31 فروردین 1403
خانه / پیشوازادگان / پیشوازاده اسماعیل فلار

پیشوازاده اسماعیل فلار

1 )) روستای فلار در الموت باختری ، قرار گرفته است و برای رسیدن به آن ، باید از سمت دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین را رها کرد و پس از پیمودن 29 کیلومتر و 36 دقیقه به روستای فلار رسید که با یک راه شاخه ای در سمت چپ از راه اصلی ، جدا میشود . در آغاز راه روستا ، تابلوی پیشوازاده و یک دروازه ی سبز نمادین نیز قرار گرفته است .

2 )) پیشوازاده در آغاز روستا ، قرار گرفته است . محوّطه ی پیشوازاده از یک حیاط ، ساختمان اصلی ، دست شویی ، زائر سرا ، حسینیّه و چند اتاق کوچک دیگر ، تشکیل شده است . در پیشوازاده از ساعت 6 بامداد تا 23 شب ، باز است .

3 )) دو درخت کهن سال و بزرگ در حیاط پیشوازاده به چشم میآیند . حیاط با پلّه هایی به سوی پایین میرود که به زائرسرا و حسینیّه ، راه پیدا میکند . برای اتراق در زائرسرا ، هماهنگی با گروه امنا و دادن کارت ملّی یا شناسنامه ، ضروریست .

4 )) برای ورود به پیشوازاده ، دو در هست که یکی به اتاق کنار ضریح و دیگری به اتاق ضریح ، باز میشوند . در ، چوبی است که گرداگرد آن را آجرکاری و کاشی کاری کرده اند . دری که به اتاق ضریح باز میشود ، بسته است و بناچار باید از در دیگر وارد شد . پس از ورود به پیشوازاده ، ضریح در سمت راست ، دیده میشود که خود در اتاقی دیگر ، قرار گرفته است . بنا بر نوشته ی روی آن ، ضریح در هنگامه ی آقای خمینی ، بازسازی گردیده است .

5 )) گنبد پیشوازاده ، ساده ، فلزّی و آبی رنگ است که پاگنبد آن ، دارای آرایه های بسیار اندکی میباشد . از حیاط با پلّه هایی فلزّی به سوی گنبد ، راهی درست کرده اند .

6 )) بنا بر نوشته ای که درون سازه ، نصب دیوار شده ، پیشوازاده اسماعیل سی و پنجمین فرزند پیشوای هفتم بوده است که در روستای بادکیجان در دهانه ی رودبار به دست الیاسیان ، جان باخت و طائفه ی بهادینیان ، شبانه و پنهانی ، جنازه ی او را برداشته و در پایان ده به زیر درخت چنار به خاک سپرده اند .

7 )) آب پیشوازاده از چشمه ای که در پشت ساختمان آن ، قرار دارد ، فراهم میشود .

8 )) پیشوازاده ، فاقد سرداب است و آرامگاهی بزرگ ، درون ضریح ، قرار گرفته است .

9 )) سروده ی نوشته شده بر بالای سازه ی پیشوازاده :

بیا بیا که گل گلشن ولا این جاست / حریم زاده ی زهرا و هل اتی این جاست / امام زاده ی فرزند موسی الکاظم / برادر شه دین حضرت رضا این جاست / شهید راه خدا شاه زاده اسماعیل / کسی که حاجت سائل کند روا این جاست

10 )) شماره ی تلفن آقای احمدی ، مسؤول پیشوازاده : 09198465065

پیشوازاده اسماعیل فلار

پیشوازاده اسماعیل فلار

پیشوازاده اسماعیل فلار

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.