پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / آبشارها / کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

بنا به فراخوانی دوست خوبم ، سعید پرندین ، از هم کلاسی های دوره ی کارشناسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی که همینک دادیار دادگستری شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه است ، برنامه ی یک سفر دوروزه را به سوی کرمانشاه میچینم و با همراهی یوسف که مرا تا کرمانشاه ، تنها نمیگذارد به کرمانشاه منیروم ؛ بامداد روز پنج شنبه سوم اردیبهشت 1394 ، پس از انجام برخی از کارهای سعید در دادگستری کرند باختری به بازدید از دیدنی های برنامه ریزی شده میپردازیم :

1 )) سنگ نگاره ی آنو بانی نی 

این سنگ نگاره ی کهن در شهر سر پل ذهاب ، قرار گرفته است و هم پیوند با دوره ی لولوبی ها و حدود 4000 و اندی سال پیش است .

کرمانشاه گردی

سعید و من بر پای سنگ نگاره

کرمانشاه گردی

سنگ نگاره

2 )) آبشار پیران

آبشار بلند و پرآب پیران در نزدیکی روستای پیران که خود در نزدیکی شهر سر پل ذهاب ، قرار دارد ، واقع شده است ؛ برای دسترسی به این آبشار ، باید پس از بیرون رفتن از روستای پیران ، خودرو را در توقّفگاه ویژه ای که برای آسودگی گردشگران ، فراهم شده است ، نگاه داشت و سپس راهی را که تا پای آبشار ، سنگ فرش شده و پیمودن آن در حدود 20 دقیقه به درازا میانجامد ، پشت سر گذاشت . آبشار پیران از یک آبشار اصلی و چند آبشار کوچک و بزرگ دیگر ، شکل گرفته که آبشار اصلی از همه ، بلندتر و پرآب تر است .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

3 )) روستای پیران

این روستا از روستاهای گردشگری استان کرمانشاه به شمار میرود که میتوان با کرایه ی خانه ی روستایی به مانایی در آن پرداخت ؛ بافت روستایی ، جویبارهای پرآب ، درخت چنار کهن سال ، چشمه ها ، باغات میوه و آبشار پیران از دیدنی های این روستای زیبا هستند .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

4 )) طاق گرا

سازه ی زیبای طاق گرا بر سر راه سر پل ذهاب به اسلام آباد باختری ، قرار گرفته است ؛ بر پایه ی گمانه ها ، این طاق در دوره ی ساسانی ، ساخته شده و از آن جا که نشانه هایی از سنگ فرش های راه شاهی در اطراف آن ، دیده شده است ، به احتمال قوی ، نقش چاپارخانه یا اقامتگاه شاهی را داشته است .

کرمانشاه گردی

4 )) تکیه ی معاون الملک

تکیه ی بسیار زیبای معاون الملک که از شاه کارهای دوره ی قاجاری است در مرکز شهر کرمانشاه ، قرار دارد و برای برپایی مراسم مذهبی روز عاشورا و تعزیه ، ساخته شده است ؛ نکته ای که در بازدید از این تکیه ، چشم ها را خیره میسازد ، کاشی کاری های بی مانند آن است .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

5 )) دژ پیروز آباد

در راه سر پل ذهاب به سوی اسلام آباد باختری ، روستای کوچکی ، قرار گرفته است به نام پیروزآباد که در این روستا ، ویرانه های یک دژ ، دیده میشود که بنا بر گمانه ها ، یک کاروان سرای میان راهی بوده است هم پیوند با دوره ی ساسانی .

کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

6 )) گرمابه ی معاون

گرمابه ی کوچکیست هم پیوند با دوره ی قاجار که در شهر صحنه ، قرار گرفته است .

کرمانشاه گردی

بام گرمابه

کرمانشاه گردی

رختکن گرمابه که در حال بازسازی است .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.