پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / آب انبارها / سه روز در گیلان

سه روز در گیلان

بر پایه ی رسم چندین ساله ام ، سفر سه روزه ی  زمستان امسالم به منطقه ی شمال کشور را در روز چهارشنبه 21 اسپندماه آغازیدم . در گیلان ، مهمان مقداد مرادی و خانواده ی بزرگوارش هستم ؛ دوست عزیزی که همیشه با آغوش باز ، مرا به حضور پذیرفته است . 5شنبه صبح ، راهی شهر رضوان شهر میشویم تا از پل تاریخی پونل که در بیرون روی شهر رضوان شهر به سوی جادّه ی پونل ، بسته شده است ، بازدید کنیم . هوا ، بارانی و سرد است . پل زیبای پونل ، یک پل یک دهانه و ساخته شده از سنگ و آجر است که کف آن نیز ، به صورت بسیار زیبایی ، سنگ فرش شده است .

 سه روز در گیلان

من بر روی پل

پس از بازدید و نگاره برداری از این پل که احتمالاً به دوره ی صفوی ، تعلّق دارد برای یافتن آبشار آسیابگا در راه خلخال ، رهسپار میشویم . این راه که راهی است زیبا و پیچ در پیچ ، راهی فرعیست که به خلخال میرسد . پس از پرس و جوهای بسیار و چند بار به نادرستی رفتن راه ، سرانجام با دیدن تابلوی روستای آق مسجد ، راه فرعی سمت راست را که حالت سربالایی دارد و بسیار گل آلود و لغزنده است ، پی میگیریم . تا جایی که ماشینم توان رفتن دارد ، میروم و پس از آن ، پیاده ، راه را میپیماییم . حدود نیم ساعت در راه هستیم تا به آبشار آسیابگا برسیم . آبشار آسیابگا که در گویش محلّی ، آن را آسیاوتکا میخوانند ، آبشاریست کوچک که در سرازیری تقریباً تندی ، روان است .

سه روز در گیلان

من در کنار آبشار

در راه بازگشت به یک پیشوازاده هم سر میزنیم . این پیشوازاده ها که بهتر است ، آنان را بقعه ی بزرگان منطقه بدانیم تا یک پیشوازاده ی واقعی در جای جای شمال کشور به ویژه در استان گیلان به وفور به چشم میخورند .

سه روز در گیلان

من در بقعه ی آقاسیّدیحیی

آدینه 23 اسپند هم با مقداد به سوی راه لاهیجان به سیاهکل به راه میافتنیم تا از دژ کوتول شاه ، دیدن کنیم . این دژ که گمانه زده میشود از مجموعه دژهای اسماعیلیان بوده است در نزدیکی های روستای موشا در اطراف شهر سیاهکل ، قرار گرفته است و برای دسترسی به آن ، حدود 20 دقیقه کوهپیمایی سبک ، نیاز است . بدبختانه چیز زیادی از دژ ، نمانده است .

سه روز در گیلان

بخشی از دژ که به نظر ، دروازه ی ورودی آن است .

سه روز در گیلان

آب انبار کوچک دژ

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

5 دیدگاه

  1. هم آبشارش قشنگ بود هم پلش! خدا قوت داداشی

  2. رضا از آبگرم

    Wooooow nice…

  3. سلام بر بهار به امید بهار و برای بهار
    عید آریایی نوروز بر شما مبارکباد

  4. گـــآهــی یــآכم میرפכ که بــآیـכ رهــآیش کـלּـم
    פقـٺــی که مــی بَـלּـכمش
    همــه چیــز כωــٺ לּـیــآفـٺـלּـی مــی شـפכ . . .
    כلــــ رآ که לּـبــآیـכ بـωــٺ !
    بـــآیـכ כآכ . . .
    قــכ ٺـمـــآم آرزפهـــآیم بلـלּـכ بــآیـכ پرפآزش כآכ . . .
    ٺـــآ برωــכ بــه اפج بـــآפر رهـــآیــی
    לּـٺــرس عـــزیـــزم כیـگر לּـمــی بـלּـכمـٺ
    بــه هیچـکـس ! ! !

    //////////////
    سلام چطوری خووووووبی
    ممنونم ازحضورت
    اپم خوشحالمیشم بیایی[لبخند]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.