سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانه / خانه های تاریخی / بریم سپاهان

بریم سپاهان

بریم سپاهان

در روزی بهاری و دلچسب با همراهی دوستان همراه ، راهی استان سپاهان میشیم تا از سه جا ، دیدن بکنیم ؛ ولی شوربختانه ، تنها میتونیم از دو جای مد نظر ، بازدید داشته باشیم ؛ آخه یه تیمچه که در بازار کاشان هست و تیمچه ی امین الدوله ، نام داره ، بسته هست .

به خمینی شهر میریم تا از خانه ی تاریخی سرتیپ سدهی ، بازدید بکنیم ؛ با گوگل مپ به خونه میرسیم که در محله ای قدیمی ، واقع شده و از بخت بلند ما ، در ورودی اصلیش ، باز هست . وارد میشم و پس از آشنا شدن با نگهبان خونه ، از بچه ها هم میخوام که وارد خونه بشن ؛ خونه ی بسیار زیبا و قشنگی هست . یک حیاط بزرگ و پردرخت ، حوضی آبی رنگ و زیبا و چندین ساختمان دلنشین و خوش ساخت .

خانه ی سرتیپ سدهی

این خانه برای سرتیپ حاج محمدحسین خان امینی سدهی ، فرمانده ی فوج جلالی قشون زیر امر ناصرالدین شاه بوده که برای پذیرایی از امرای دیوانی و حکومتی در فاصله ی سال های 1314 تا 1316 هجری قمری ، ساخته شده است . عناصر ساخت خانه ، دربردارنده ی تالار سرپوشیده ، نارنجستان ، حوض خانه ، ظرف شویی خانه ، اطاق های پنج دری و سه دری و حیاط های گسترده برای روزهای عزادارای بوده است .

ساخت خانه به روش سنتی ، تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی میباشد . آرایه های سازه ، دربردارنده ی گچ بری ، حجاری ، نقاشی ، آیینه کاری و گونه ای پوشش کاغذ دیواری بر روی سقف هاست . این سازه در راستای باززنده سازی سازه های تاریخی ، توسط نوادگان سرتیپ امینی سدهی در اختیار قرار گرفته و به کوشش شهرداری خمینی شهر و سازمان میراث فرهنگی استان سپاهان به عنوان گنجینه ی مردم شناسی و صنایع دستی در اسپند 1387 ، آغاز به بهره برداری گردید .

خانه ی سرتیپ سدهی

سازه به دوره ی قاجاریه ، بازمیگردد و گستره ی آن ، 2900 متر مربع میباشد . دیوان خانه ی سرتیپ ، یکی از هفت دست خانه ایست که برای پذیرایی از شاه زادگان قاجار ، امور دیوانی و برپایی مراسم روضه در سال 1315 هجری قمری ، توسط سرتیپ حاج محمدحسین خان امینی فروشانی ، ساخته شد .

خانه ی سرتیپ سدهی

پدرش ، حاج محمدحسن خان ، آبادگر صحرای حسن آباد و بازرگان تنباکو بود که در همین مجموعه ، کارخانه ی تنباکو داشت . هفت دست خانه ، منسوب به پدر سرتیپ و حاج رحیم خان ، حاج سیف الله خان و عبدالله خان ، پسران سرتیپ است .

خانه ی سرتیپ سدهی

مجموعه ، دارای گرمابه ، باغ گنجینه و تالار است و زیباترین بخش خانه ، ساختمان کلاه فرنگی ( سرپوشیده ) است که معماری فرنگی و ایرانی را در قالب چهار صفه با گونه های سقف همراه با بادگیر که تبدیل به برج نگهبانی شده به نمایش گذاشته است .

خانه ی سرتیپ سدهی

خانه ی سرتیپ سدهی

خانه ی سرتیپ سدهی

خانه ی سرتیپ سدهی

خانه ی سرتیپ سدهی

خانه ی سرتیپ سدهی

سپس به شهر زیبای سپاهان میریم تا از محله ی تاریخی و دلنشین جلفای سپاهان ، بازدید داشته باشیم ؛ بنا را بر این میگذاریم که یک ساعت در این محله بگردیم ، بچرخیم و عکس بگیریم ؛ ولی به راستی که یک ساعت برای گشت این محله ی زیبا ، بسیار کم است .

محله ای پر از خانه های جذاب تاریخی ، کوچه های زیبا ، کلیساها ، باغچه ها و حتی خودروهای دلچسب و نازنین . تا میتوانیم عکس و فیلم میگیریم و اگرچه کافه ها به دلیل رمضان اسلامی ، تعطیل هستند ولی از بیرون به تماشای آرایه بندی و چیدمان آن ها نیز مینشینیم .

محله ی جلفا

یک دستگاه موتورسیکلت گوگولی و زیبا

محله ی جلفا

یکی از سردرهای دانشگاه زیبای هنر

محله ی جلفا

محله ی جلفا

محله ی جلفا

محله ی جلفا

محله ی جلفا

فولکسی که دل ها را از جا میکند .

محله ی جلفا

محله ی جلفا

محله ی جلفا

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.