جمعه 10 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای یاری آباد

روستای یاری آباد

روستای یاری آباد

روستای یاری آباد ، روستایی است در شهرستان تاکستان استان قزوین که با شهر قزوین ، حدود یک ساعت و چهل دقیقه و 96 کیلومتر فاصله دارد و یکی از زیباترین و تاریخی ترین روستاهای استان است . وقتی به یاری آباد میرسیم با روستایی ، رو به رو میشویم که درون حصاری پوشانده شده است و دروازه ای دارد که انسان را به یاد دژهای کهن اربابی میاندازد .

یاری آباد

سردار یارافشار ، ارباب این روستا بوده که نام روستا هم از وی گرفته شده است . کوچه ی ورودی روستا ، سنگ فرش شده و ما به پیاده روی در آن میپردازیم . مسجد روستا ، نوساز و در حال بهسازی است .

یاری آباد

در حال گشتن در روستاییم که با پیرزنی ، رو به رو میشویم که در کنار در خانه اش نشسته و با دیدن ما ، به درون خانه اش ، فرامیخواندمان = پری زمانی ، پیرزن خوش سخنی است که برای مان ، نان ، سبزی و پنیر میآورد و با ما ، گرم صحبت میشود . همسرش ، آقای نفری میگوید که سد و ده سال دارد ؛ اگرچه به او نمیخورد . پیرمرد از خاطرات قدیمی اش از روستا میگوید ؛ از آمدن محمدرضا شاه به روستا و رفتن او به خانه ی ارباب .

از این که احمدشاه را دیده ، رضاخان را هم دیده و محمدرضا شاه را نیز . هر دو ، شیرین سخن و دوست داشتنی هستند .

اهالی روستا که تقریبا سد نفر هستند ، ترک زبانند و عمومن در شهرهای اطراف به کارهای کارگری و ساختمانی و گاهی اداری مشغولند . بیش تر خانه های روستا ، نوساز هستند ولی هنوز میتوان خانه هایی کاه گلی با گنبدک هایی زیبا را دید . به گورستان روستا هم میرویم و چند سنگ گور کهن را میبینیم .

یاری آباد

نام دیگر این روستا ، حمیدآباد است .

در این سفر ، دوستان خوبم حمیدرضا و سارینا با من بودند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.