جمعه 31 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای تُفک

روستای تُفک

روستای تُفک

روستایی جالب توجه با یک پیشینه ی جذاب تاریخی در شهرستان بویین زهرای استان قزوین ، واقع شده است که تفک ، نام دارد . ریشه ی نام روستای تُفک به زیاد بودن شمار درختان توت در گذشته های این روستا برمیگردد که با گذشت زمان ، نام توتک به نام کنونی ، دگرگون شده است . حدود 1300 نفر در روستا ، زندگی میکنند و توسط یک دهیار ( آقای معتمدنیا ) و سه نفر هموندان شورا ، مدیریت میشود .

پیشه ی اهالی روستای تُفک ، عمومن کشاورزی و دامداریست و برخی از مردم هم در شهرهای صنعتی اشتهارد و آراسنج به کار ، مشغول هستند .

تفک

تفک

جان باختگان ( شهدای جنگ ) روستای تفک ، سه تن هستند = احمد کاشی ؛ مرتضا شاه محمدی و غلام علی چگینی .

تفک

آب آشامیدنی روستا از لوله کشی ، فراهم میشود و دارای سه قنات نامدار نیز بوده که در گذشته ها ، مورد استفاده بوده است . برق روستا از دهه ی پنجاه و گازکشی از دهه ی نود خورشیدی در روستا ، فراهم شده اند . روستاهای هم سایه ی تفک ، رودک ، امیرآباد و آراسنج میباشند . طوایف ساکن در روستا ، اوروشلی ، عاشق لی ، خانی اوخ لی و کردها هستند .

تفک

اما داستان تاریخی این روستا :

زمین لرزه ی مهیب بویین زهرا در شهریور 1341 ، رخ داد و این روستا و بسیاری از روستاهای اطراف را لرزاند و تلفات بسیاری گرفت . تفک قدیم در جنوب منطقه ی کنونی ، واقع بوده و پس از ویرانی کامل در زمین لرزه به جای کنونی با پیمان کاری مهندسان هلندی ، انتقال می یابد . جالب، این جاست که ملکه ی وقت هلند ، پس از بازسازی ، از روستای تفک ، بازدید کرده است . خانه های کنونی تفک ، نزدیک به هم ، به صورت قرینه و با پایداری بالایی ، ساخته شده اند .

از مدرسه ی روستا ، ساختمان قدیمی و رهاشده ی مرغداری و گورستان بزرگ روستا که دربردارنده ی آرامگاه های بسیاری از درگذشتگان زمین لرزه ی سال 1341 هست ، دیدن میکنیم .

تفک

تفک

تفک

تفک

از دوست عزیزم ، رامین که داده های بالا را در اختیارم گذاشت ، سپاس ویژه دارم .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.