جمعه 10 فروردین 1403
خانه / استان ها / زنگان / غار خرمنه سر

غار خرمنه سر

شگفتی و زیبایی

غار خرمنه سر

شمال روستای شاه نشین در کوه خرمنه سر طارم

به یقین میتوان غار خرمنه سر را یکی از دهشتناک ترین و ترس آورترین غارهای ایران دانست ؛ چرا که دست کم تر بشری تا کنون بدان رسیده و جز کوشش اهالی روستای شاه نشین ، هیچ گونه کوششی برای یافتن نقاط ناشناخته و تو در توی آن نشده است . ترس ، بزرگی و خطر از جای جای این غار ، سرازیر است .

غار خرمنه سر

این غار ، دارای دو ورودی ترسناک و بسیار تنگ است که ورود به آن برای آنان که شکم های شان پرورانیده شده است ، بسیار دشوار و چه بسا ناشدنی است . در آغاز با دیدن ورودی توانفرسا و ترسناک غار از رفتن به درون آن ، پشیمان شدم ؛ ولی آن گاه اندیشیدم بی جهت نیست که دو واژه ی سفر و خطر ، هم وزن یک دیگر به کار رفته اند . پس دل به دریا زده و با تشویق ها و کمک های بسیارمؤثر حدود ده نفر از شیرمردان روستای شاه نشین ، با کش و قوس های مارگونه ، وارد غار شدم . در آغاز ورود به دهنه ی نخستین غار ، محوطه ی کوچک اتاق مانندی هست و سپس بقیه ی مسیر را که حدود ده متر است ، باید نشسته و کمی سینه خیز پیمود . پس از گذراندن این راه به محوطه ای باز و هراس انگیز میرسیم که با گذراندن یک تونل کوچک با سنگ هایی نوک تیز ، باید از یک لبه ی پرتگاه مانند ، بالا رفت . این لبه ، به راستی هشدارآمیز است . پس از گذرالندن این لبه ی مرگ ، نوبت به یک سراشیبی میرسد که در هنگام رفت ، باید از آن به سمت بالا رفت . توجه کنید که شیب این سراشیبی ، بسیار تند است و جز با کمک دیگران و هم راه داشتن طناب ، نمیتوان از آن ، بالا رفت . اگر این مناطق هشدارآمیز را با سلامت بپیمایید ، بقیه ی راه ، نسبتا هموار است و با خیال آرام تری ، میتوان آن را پیمود ؛ اما توجه داشته باشید که همین راه را باید برگردید . در راه هموار غار ، بخش هایی هست که احساس نرمی را در زیر پاهای تان درخواهید یافت . نه ، اشتباه نکنید ؛ این ها ، گِل نیستند ؛ بلکه مجموعه ای انباشته از فضله ی خفاش های فراوانی است که در درازای سالیان پی در پی ، در این غار ، زندگی کرده و این گونه ، اعلام هستی میکنند . جالب ، این جاست که برای نخستین بار توانستیم در این غار ، یک خفاش را از نزدیک ببینیم .

غار خرمنه سر

یکی از بچه های بامرام منطقه که با ما ، هم راه بود ، میگفت که پایان این غار زیبا ، هنوز ناپیدا مانده و چند نفری را هم که به امید پیدا کردن ته غار به درون ژرفای آن رفته اند ، این غار ترسناک در خود بلعیده و آن ها ، دیگر بازنگشته اند . همین دوست گرامی میگفت که برخی را اعتقاد بر آن است که این غار از اطراف ماسوله ی گیلان ، سر در میآورد .

غار خرمنه سر

دومین دهنه ی غار ، آسان گذرتر نسبت به دهنه ی نخستین است . راه رفتن و پیمودن راه در این سمت غار به علت بلندتر بودن سقف آن ، بسیار ساده تر است . ته این بخش غار ، چشمه ای کوچک با آبی گوارا و زلال هست که در صورت رسیدن به ته آن ، حتما باید از آن آب آشامید . ضمنا برای راه برگشت از غار به سمت روستا ، ظرف های خود را پر از آب کنید .

غار خرمنه سر

به هر روی بازدید از این غار زیبا را به همه ی علاقه مندان و گردشگران باحال ، توصیه میکنیم ؛ اما باید توجه داشت که رفتن به درون غار برای افراد چاق ، سخت است .

غار خرمنه سر

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.