جمعه 10 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای دینه رود

روستای دینه رود

روستای دینه رود

با این که خیر سرم ، زاده ی شهر هستم و بهم میگن بچه شهری ، ولی از اون زمانی که به روستاگردی پرداخته ام ، روز به روز بیش تر از گذشته به روستاها ، علاقه مند شده ام ؛ به ویژه روستاهایی دوردست از مناطق شلوغ شهری با راه هایی بکر و کم رفت و آمد .

خیلی خیلی دوست دارم توی یه روستایی ، زندگی بکنم ؛ اگرچه دوستان و اطرافیان میگن ماها فقط توی حرف این چیزا رو میگیم و در عمل نمیتونیم واقعن بیش از یکی دو هفته در روستاها ، زندگی بکنیم ؛ چون به دود و دم و سر و صدای شهرها ، عادت کرده ایم ؛ نمیدونم ، شاید هم این دوستان ، درست میگن .

دینه رود

  روز بیست و پنجم تیر 1400 در روزهایی که آمار سفرهام به خاطر کرونای لعنتی ، حسابی پایین اومده با همراهی دوستان ، آقای حسن عنایت و بانوان سپیده ی صداقت و نرگس بیگلری میریم به یکی از دوردست ترین روستاهای استان قزوین واقع در الموت خاوری ( شرقی ) . در آغاز به روستای گرمارود میریم تا با آقای محمّد صادقی به عنوان راهنمای روستای موردبازدیدمون به نام دینه رود ، همراه بشیم . محمّدآقا با موتورسیکلت ، جلوتر از ما و به سمت راه پیچه بن به حرکت درمیاد و ما هم به دنبال او .

نرسیده به روستای پیچه بن ، یه راه خاکی در سمت راست مون هست که به سمت درّه ی کناری ، پایین میره و با تابلوی نرمیلات ، مشخّص شده . وارد این راه خاکی میشیم ؛ انگار که از دروازه ی بهشت ، وارد شده ایم . این راه بسیار زیبا در کنار یه رودخونه ی خروشان و پرآب ، خودنمایی ویژه ای میکنه ؛ به روستای نرمیلات میرسیم و از این روستا هم میگذریم تا پس از 6 کیلومتر راه خاکی زیبا به روستای دینه رود میرسیم . ماشین رو نگه میداریم و قدم زنان ، وارد روستا میشیم .

همون آغاز راه از روی یه پل چوبی دلربا که بر رودخونه ، بسته شده ، میگذریم . دینه رود ، روستای کوچیکی هست که آخرین روستای استان قزوین از این سمته و در مرز استان های قزوین و مازندران ، قرار داره . مردم روستا ، کشاورز و دامپرور هستن و در خونه های روستایی بسیار دیدنی و دلچسب ، زندگی میکنن . دینه رود از اطراف با روستاهای نرمیلات و اواتر ، هم سایه هست . گرمابه ی قدیمی روستا که هنوز هم کار میکنه و بسیار جالب هست ، قابل دیدنه .

دینه رود

عاشق این پل های چوبی بر روی رودخونه ها هستم .

برای ناهار به خونه ی مادربزرگ آقای صادقی میریم و با سفره ای باصفا و رنگی رنگی ، رو به رو میشیم در یه خونه ی باصفاتر . بارون شدیدی هم در حال باریدن هست که انرژی خوبی بهمون میده . شوربختانه کسی از ریشه ی نام روستا ، چیزی نمیدونست و در نتیجه نتونستیم متوجه معنای نام روستا بشیم . در این سفر یک روزه ی کوتاه با مهمون نوازی و گرمای وجودی اهالی دینه رود ، برخورد کردیم و روز خوبی رو برای خودمون ساختیم .

دینه رود

دینه رود

یکی از خونه های زیبای روستا

دینه رود

از دیدگاه های طبیعی اطراف دینه رود

روستای دینه رود

رودخونه ی زیبا و پرآب دینه رود

روستای دینه رود

روستای دینه رود

آقای عنایت و محمّدآقای عزیز ، راهنما

روستای دینه رود

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.