جمعه 10 فروردین 1403
خانه / استان ها / زنگان / پرستشگاه داش کسن

پرستشگاه داش کسن

آشنایی با جایگاه پرستش مهرپرستان

نشانی = در ده کیلومتری جنوب خاوری روستای ویر در سمت راست راه زنجان به سلطانیه

هرگاه به یاد روزی میافتم که به پرستشگاه تاریخی داش کسن ، سر زدم ، ناخودآگاه به یاد زنده یاد محمّدعلی حاجیلو میافتم . پیرمرد علاقه مندی که هم زمان با حضور ما در پرستشگاه در آن جا ، حضور داشت و با علاقه ای بسیار ، از پرستشگاه برای ما ، تعریف میکرد . فردی از اهالی روستای ویر که با او ، عکس یادگاری هم گرفتیم . هنگامی که عکس یادگاری را برای او فرستادم و از او خواستم که پس از رسیدن عکس به دستش با من ، تماس بگیرد ، چند روز دیگر ، آقایی با من ، تماس گرفت و با معرّفی خود به عنوان برادرزاده ی آقای حاجیلو گفت که ایشان ، شب همان روز درگذشته اند . این جاست که انسان به هر چه فناپذیر بودن خویش ، ایمان میآورد . یادش ، گرامی باد .

پرستشگاه داش کسن

مجموعه ی سازه ی تاریخی داش کسن در ده کیلومتری جنوب خاوری سلطانیه در نزدیکی روستای ویر ، به شکل مستطیل ، قرار گرفته است .

پرستشگاه داش کسن

در درون این محوّطه ، سه طاق نسبتاً ژرف در دل کوه کنده و در حدّ فاصل طاق ضلع جنوبی و طاق های اضلاع خاوری و باختری ، سنگ تراشی ها و نقش های زیبایی به چشم میخورد . از جمله ی این نقوش ، تصویر دو اژدها به صورت قرینه در برابر یک دیگر میباشد .

پرستشگاه داش کسن

پرستشگاه داش کسن

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.