جمعه 31 فروردین 1403
خانه / استان ها / خوزستان / زیارتگاه شلمچه

زیارتگاه شلمچه

در ساعت 40 : 11 و کیلومتر 54369 از خرّم شهر برای یافتن آرامگاه ارمیای پیامبر ، بیرون میروم ولی هر چه میگردم ، کسی از چنین آرامگاهی ، آگاهی ندارد . راه خرّم شهر به سوی شلمچه ، کاملاً حال و هوای جنگی دارد . این حال و هوا را میتوان از تابلوهای نصب شده ، پیکره ها ، تابلوهای خوشامدگویی و سروده ها ، دریافت . به خطّ مرزی که میرسم ، دیگر راه مستقیم ، بسته و ویژه ی گذر خودروهای دارای مجوّز است ؛ به ناچار به سمت چپ میپیچم تا آن که در ساعت 01 : 12 و کیلومتر 54384 به منطقه های جنگی و عملیّاتی میرسم .

مناطق عملیّاتی و جنگی شلمچه

زیارتگاه شلمچه

  خودرویم را در جایگاه ویژه ی پارک خودروها ، نگه میدارم و پیاده و گام زنان به سوی مناطق جنگی میروم . از روی یک پل که بر روی یک رودخانه ی کم آب ، بسته شده است ، میگذرم ؛ پس از گذر از پل در سمت چپم ، یک سنگر و خاکریزهایی را میبینم که با پرچم های ایران ، یا حسین و یا زهرا ، آراسته گشته اند . در کنار همه ی این ها ، برج دیده بانی یادگار مانده از دوران جنگ نیز دیدنی است .

چند پرجم با مضمون های زیر ، شایان دیدن هستند :

تا آسمان ، راهی نیست . . .

سلام بر شهدا

همین جا ، کربلاست .

جلوتر که میروم ، چند تانک سوخته که از آن روزها به یادگار نگاه داشته شده اند ، دیده میشوند . این مجموعه ، محوّطه ی بزرگی است که دور تا دور آن با سیم خاردار ، احاطه شده است . در این جا با نصب تابلوهای هشدار به مسافرین و گردشگران ، اعلام خطر نموده اند :

  خطر انفجار مین ، مراقب کودکان خود باشید تا در جادّه ی اصلی ، تردّد نمایند .

منظور از این جادّه ی اصلی ، یک راه پاکوب مشخّص است که سمت حرکت را نیز روشن مینماید . هنگامی که این راه پاکوب به پایان میرسد به زیارتگاه جان باختگان شلمچه میرسم . زیارتگاهی که در سمت راست آن ، سنگر ، تیربار و نفربر شهیدخرّازی و در سمت چپ آن ، جایگاه سخنرانی ( منبر )  خامنه ای به چشم میخورند که بر پایین منبر ، نوشته شده است :

  در بزرگداشت رزم سپاهیان فاطمه در دشت خونین شلمچه ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این مکان و در جمع دل دادگان بر منبر حماسه ، ایستادند . به تاریخ 18 / 1 / 78 برابر با عید قربان 1419 قمری .

در مرکز محوّطه ، تابلویی بدین مضمون ، نصب شده است :

  آثار ملّی دفاع مقدّس ـ حرم شهیدان گم نام : یادمان شهدای شلمچه . شماره ی ثبت : ب / 8 / 86 / 114 .

هم چنین برای رعایت مسائل شرعی ، تابلویی ، نصب شده که : این مکان ، مسجد نمی باشد .

یادمان شهدای شلمچه :

  حسب اراده ی مقام معظّم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای ( مدّ ظلّه العالی ) ، برای بزرگداشت یاد حماسه آفرینان شلمچه ، آستان قدس رضوی ، سازه ی یادبودی را به مساحت 3000 متر مربّع در این منطقه ی سرشار از عطر ایثار و بوی خوش شهادت با بهره گیری از معماری اصیل اسلامی و از جایگاه اعتبارات این آستان پاک ، بنا به دستور حضرت آیت الله واعظ طبسی ، تولیت آستان پاک رضوی ، احداث نموده که این سازه در فروردین ماه 1383 به بهره برداری رسید .

  از پیکرهای به جای مانده ی 47 تن از جان باختگان گم نام عملیّات کربلای 5 ، شمار 8 گور به یاد پیشوای هشتم ، حضرت رضا و 8 سال دفاع پاک و 8 عملیّات انجام شده در منطقه ی شلمچه ، جاودانه شده اند .

درون سازه ، 8 آرامگاه ، دیده میشوند .

در آن سوی مرز نیز پاسگاه مرزی کشور عراق که با پرچم آن کشور ، مشخّص است ، دیده میشود .

زیارتگاه شلمچه ، سازه ایست نوساز و بزرگ که یک گنبد بزرگ سبزرنگ نیز بر فراز آن ، دیده میشود . هنگام چرخ زدن بر دور زیارتگاه ، دو تانک سوخته و یک تیربار نیز میبینم . منطقه در مجموع ، آرام و خلوت است . سمت دیگر زیارتگاه را 6 تانک سوخته و 2 تیربار ، احاطه کرده اند .

یک تابلو با این نوشته ، جلب توجّه میکند :

هشدار :

  خطر انفجار مین ؛ به اشیای مشکوک ، دست نزنید !

چند خاکریز را هم که از دوران جنگ ، مانده اند ، به یادگار ، باقی گذاشته اند .

ساعت 57 : 12 از محوّطه ی شلمچه ، بیرون میروم .

در ساعت 08 : 13 و کیلومتر 54384 به سمت مسجد جامع خرّم شهر به راه میافتم .

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.