شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / خوزستان / جایگاه خضر

جایگاه خضر

در ساعت 57 : 9 و کیلومتر 55775 به سوی آرامگاه خضر زنده که در آغاز شهر شوشتر ، قرار دارد ، میروم . در ساعت 06 : 10 و کیلومتر 55780 به آرامگاه خضر زنده میرسم .

این آرامگاه در ورودی شهر شوشتر از سوی شوش ، واقع شده که با تابلوهای راهنما نیز مشخّص گردیده است . ساختمان آرامگاه ، یک ساختمان کهن است که گنبدی مخروطی و پلّکانی بر فراز آن ، دیده میشود . ورود به این ساختمان از راه یک در سبزرنگ کوچک ، شدنی است . پس از گذر از این در به یک محوّطه ی بزرگ ، وارد میشوم که سمت راست آن ، زیارتگاه ، قرار گرفته است .

نام زیارتگاه : خضر پیامبر

پیشوا رضا میفرماید : حضرت خضر از آب زندگانی نوشید و از این رو ، زنده است . او نزد ما میآید و بر ما ، درود میفرستد و هر جا ، نام او ، برده میشود ، باید بر او ، درود فرستاد . او در موسم حج ، آماده شده و همه ی مناسک حج را به جا میآورد و در عرفات ، میایستد و دعای مؤمنین را آمین میگوید و در کنار حضرت مهدی به سر میبرد .

یکی از جایگاه های پاک شهرستان شوشتر ، جایگاه خضر پیامبر میباشد . این آرامگاه را خواجه خضر ، خواجه خدر و خضر نبی الله هم میخوانند . ساخت این سازه ، هم پیوند به سده ی هشتم هجری قمری میباشد . سردر درب ورودی جایگاه به صورت طاق قوسی اسلامی از جنس سنگ های ماسه ای با قطعات چهارگوش و مستطیل به شکل زیبایی ، ساخته شده است . سازه از خشت و سنگ است و همان گونه که دیده میشود ، گنید آن به شکل مخروط و پلّه پلّه ای است . فضای درونی آن ، گرد و کوچک است و گستره ی آن به گستردگی 4 متر مربّع است و دیدارنامه ای سنگی از حضرت خضر در این جا ، نصب گردیده و در سال 81 به ثبت میراث فرهنگی رسیده است .

از در سبز رنگ کوچک سمت راست که بالای آن ، نوشته شده : زیارتگاه ، وارد میشوم . یک اتاق کوچک است که باید از دری دیگر ، وارد اتاق پسین شد که بسیار کوچک است . سمت چپ این اتاق ، دیدارنامه ای سنگی است و کنار آن ، یک محراب سبز رنگ .

جایگاه خضر

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.