جمعه 10 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه براء پسر مالک

آرامگاه براء پسر مالک

آرامگاه براء پسر مالک

  این آرامگاه ، درون شهر شوشتر ، واقع شده است . سازه ایست چهارگوش که بر روی یک صفّه ی سیمانی ، واقع شده و دارای یک گنبد پیروزه ای رنگ است .

آرامگاه براء پسر مالک

  پس از ورود از در اصلی با یک سالن کوچک ، رو به رو میشوم که دارای آرایه ها و نقّاشی های زیبا و رنگینی بر سقف و دیواره هاست . رو به روی در اصلی در این سالن ، در دیگری است که به سوی اتاق ضریح میرود . ضریح ، مستطیلی است که بخشی از آن ، چوبی و بخشی دیگر ، پنجره هایی است که با آهن ، پوشانده شده اند . دور تا دور این ضریح ، نام های پیامبران و بزرگان شیعه به همراه سروده هایی درباره ی قرآن ، نقش بسته است . زیر گنبد و پایه های آن با رنگ های شادی از جمله زرد ، آبی ، سبز و قرمز ، آراسته شده اند . دور تا دور زیر گنبد با سوره ی قدر ، به آراستگی درآمده است .

آرامگاه براء پسر مالک

نوشته ی زیر در آرامگاه ، نصب شده است ( با کمی دگرگونی ) :

یکی از کهن ترین جاهای پاک که در سال های گذشته ، مزار و مطاف بوده و مورد توجّه بزرگان و دارای معجزات و کرامات فراوانی بوده ، آرامگاه پاک براء پسر مالک انصاری است که از یاران بزرگ حضرت رسالت پناهی بوده و شرح حال او در سالومه ی خطّی شوشتر به قلم زنده یاد حجّت الاسلام آقای شیخ محمّدمهدی شرف الدّین ، چنین آمده است :

  1 ـ اصل و نسب براء پسر مالک : براء پسر مالک پسر نظر پسر ضمضم پسر زید پسر حرام پسر جند پسر عامر پسر غنم پسر عدی پسر نجّار الانصاری .

  2 ـ نام مادر : امّ سلیم دختر نعمان ، زن ابی طلحه و به گفته ی ابن کثیر شامی ، امّ خرام مکینه ، نام او بوده است .

  3 ـ نام برادر پدری و مادری : انس پسر مالک ، نامدار است .

  4 ـ جایگاه او : در تنقیح المقال ، پوشینه ی نخست ، برگه ی 162 ، چاپ نجف گوید : شیخ ، او را از صحابه ی پیغمبر شمرده و گفته است در غزوه ی خندق ، حاضر بوده و در فتح شوشتر ، کشته شد و علّامه در خلاصه از ابن اثیر ، نقل نموده که او در همه ی غزوات پیغمبر ، حاضر شد ؛ مگر غزوه ی بدر . شخص شجاع و باجرأتی بود و ذکر نموده اند که کشته شد در فتح شوشتر ، هجدهم یا نوزدهم هجرت ، بعد از کشتن سد نفر مبارز که به دست خود کشت غیر از آن ها که در کشتن ایشان با دیگر مسلمین ، مشارکت داشت . گویند که پیامبر ، خداوند را سوگند داده که اگر در گرفتاری ها ، براء بن مالک ، دست به دعا برداشت ، خداوند ، گره بگشاید . در روز فتح شوشتر ، چون کار به مسلمین ، تنگ آمده بود از براء خواستند که دعا کند تا فتح ، آسان شود . وی ، دست به دعا برداشت و از خداوند خواست که فتح شوشتر بر مسلمین ، آسان شود و خود نیز به دیدار پیامبر برود . خداوند ، دعای او را پاسخ گفت و شهر به دست اعراب ، گشوده شد . براء نیز در همین جنگ ، کشته شد .

بسیار جالبه برای ما ، ایرانی ها که کسی رو که در تصرّف به خاک مون ، نقش داشته در خاک مون به خاک سپردیمش و براش ، آرامگاه باعظمتی ساختیم .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.