جمعه 31 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

به نام خداوندگار زیبایی

ون گردی در سطح شهر کاسپین

20 بهمن 1391

  گردشگران : ده نفر ( علی رضا هاشمی ، احسان حلّاجان ، مجید آیتی ، مرجان چگینی ، زینب هاشمی ، یوسف رحیمی ، پیمان سلطانی ، بریر حرزاده ، افنان حرزاده و

کتایون حاج میرزاخانی  )

امروز ، تصمیم بر آن داریم که با خودروی خاطره ها ، ون سبزرنگ آقای محمود فاحی ، به چند پایگاه تاریخی شهر کاسپین ، سری بزنیم . بچه های عزیز هم سفر ، رأس ساعت مقرّر ، حاضر می شوند و ابتدا به سمت کلیسای زیبای کانتور ، حرکت می کنیم .

  1 ) کلیسای کانتور

  کلیسای زیبای کانتور که امروزه در خیابان دارایی ، جنب اداره ی ثبت احوال ، واقع شده است ، اثر دست هنرمندان روسی است که در بحبوحه ی جنگ جهانی دوم ، آن گاه که به کاسپین آمده بودند ، در یک محوّطه ی کوچک ، کوچک ترین کلیسای ایران را با آجرهای زیبای قرمز رنگ ، بنا می نهند . مدفن دو تن از خلبانان روس نیز در حیاط کوچک این کلیسا ، قرار دارد . این کلیسا ، متعلّق به اقلّیّت مسیحیان ارتدوکس است که دارای صلیبی خاص هستند که یک خطّ مورّب از پایین آن ، عبور می کند . این صلیب در چند جای این کلیسا ، قابل مشاهده می باشد .

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

  من و بچه ها در کلیسای کانتور

2 ) گرمابه ی قجر

  گرمابه ی زیبای قجر که امروزه به گنجینه ی مردم شناسی کاسپین ، تغییر کاربری داده است در دوره ی قاجار ، ساخته شده و گرمابه ای است بزرگ که در خیابان عبید زاکانی ، واقع شده است . پس از ورود به این گرمابه ، ابتدا ، وارد سربینه ی آن می شویم . امروزه در دور تا دور این سربینه ، نمونک ها و عروسک هایی از سنّت ها ، آداب و اقوام ساکن در مناطق مختلف کاسپین ، به نمایش درآمده اند تا مردم با فرهنگ حاکم بر مناطق مختلف استان ، آشنا شوند . از یک راهروی ورودی کوچک ، وارد قسمت بعدی گرمابه می شویم که همان مکان شست و شو و استحمام است . در این قسمت ، بخشی مخصوص ثروتمندان و قشر خاصّ جامعه ، تدارک دیده شده که با نام اعیانی ، خوانده می شود . گرم خانه ، چال حوض که مخصوص آب سرد است و طبقه ی جهنّم از دیگر بخش های این مجموعه ی زیبا هستند .

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

بچه ها در گرمابه ی قجر 

3 ) گنجینه ی چهل ستون

  مجموعه ی ارزشمند چهل ستون در مرکز شهر کاسپین که امروزه ، میدان آزادی یا سبزه میدان ، نامیده می شود ، قرار گرفته است . این مجموعه از کاخ های ارزشمند دوران صفویّه است که به فرمان شاه طهماسب صفوی ، ساخته شده است . بنائی است در دو طبقه با 36 ستون که به علّت ارزش عدد 40 ، چهل ستون ، نامیده شده است . امروزه از این بنا به عنوان گنجینه ی خط ، استفاده می شود .

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

 بچه ها در کنار کاخ چهل ستون

4 ) آب انبار مسجد جامع

  آب انبار بزرگ مسجد جامع در نزدیکی مسجد جامع کاسپین ، واقع شده است و نمادی است از نیاز مردم به آب در گذشته های نه چندان دور . این آب انبار ، با چندین پلّه ی بلند به مخزن بزرگی ، متّصل می شود که دیواره های ساروجی آن ، حفاظ مطمئنّی است جهت حفظ آب از گزند میکروب ها و کثیفی ها . آب انبار با چند پلّه ی باریک و کوچک به جایی ، متّصل می شود که محلّ ورود میراب جهت تمیزکردن آب بوده است . آب این آب انبار از قنات مسجد جامع ، تأمین می شده است .

  وقت ناهار ، رسیده است . برای صرف ناهار به رستوران علی بابا می رویم تا قیمه نثار را که غذای خوش مزه و سنّتی کاسپین است ، صرف نماییم . قیمه نثار ، غذائی است تشکیل شده از برنج ، گوشت گوسفندی ، خلال بادام ، خلال پسته و خلال پرتقال که از روزگاران گذشته در کاسپین ، توسّط بانوان کاسپینی ، تهیّه می شده است . پس از صرف ناهار به سمت گنجینه ی شهر می رویم .

  5 ) گنجینه ی شهر

  گنجینه ی شهر کاسپین در خیابان هلال احمر ، قرار گرفته و بسیار دیدنی و زیباست . در این گنجینه ، اشیائی به دست آمده از مناطق باستانی استان ، درهای سنّتی ، سکّه های کهن ، مهرهای سلطنتی ، اشیای زینتی و تصویری از ناصرالدّین شاه قاجار به عرضه و نمایش درآمده اند . بهای بلیط ورودی این گنجینه ، 500 تومان است .

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

من و بچه ها در گنجینه ی شهر

  6 ) آرامگاه حمدالله مستوفی

  دانشمند نامی کاسپینی در آرامگاهی که به سبک ایلخانی و سلجوقی در بافت تاریخی شهر ، ساخته شده ، آرمیده است . صاحب کتاب نزهه القلوب ، حمدالله مستوفی ، دارای آرامگاهی است زیبا که دارای گنبدی فیروزه ای و دیواره هایی آجری و یک آب انبار کوچک است . این آرامگاه در محلّه ی ملک آباد ، واقع شده است . بنای اصلی آرامگاه این دانشمند در سردابه ای که درب آن ، بسته است ، قرار دارد ؛ البتّه هیچ سنگ قبری در این مقبره ، وجود ندارد .

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

بچه ها در کنار آرامگاه حمدالله مستوفی

  7 ) حسینیّه ی امینی ها

  حسینیّه ی مشهور و زیبای امینی ها ، توسّط مرحوم محمّدرضای امینی ، ساخته و وقف برگزاری مراسم عزاداری محرّم و صفر شده است . این حسینیّه در خیابان مولوی ، قرار گرفته و تزیینات درونی آن ، فوق العاده زیبا و چشمنواز است . حسینیّه بر اثر بمباران هواپیماهای روسی در سال 1320 ، دچار خسارت های زیادی شده است که غیرقابل جبران بوده اند . حسینیّه در گذشته ، دارای یک آب انبار کوچک نیز بوده که امروزه ، درب ورودی آن را بسته اند .

گردش در پایگاه های تاریخی شهرمان با ون

 من و بچه ها در یکی از اتاق های حسینیّه 

  بازدیدهای تاریخی مان به پایان می رسند و اکنون ، نوبت خوردن عصرانه ی سنّتی کاسپین به نام دیماج است . عصرانه ی خوش مزه ای که از نان خشک آب زده ، پیاز ، گردو ، سبزی و پنیر ، تشکیل می شود . برای صرف این عصرانه ی دلچسب به بوستان الغدیر می رویم و ضمن استراحت و بازی به صرف آن می پردازیم .

  روز خوبی را در کنار دوستان می گذرانیم و پس از اتمام برنامه به خانه های مان بازمیگردیم .   

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

11 دیدگاه

  1. سلام
    معلومه حسابی بهتون خوش گذشته مخصوصا پس از صرف قیمه نثار که حسابی جای ما خالی بوده
    آقا شما که میرین ون سواری نباید عکسشم بندازید که ما هم زیارتش کنیم؟

  2. kheyli khosh gozasht mer30 alirezaye aziz:)

  3. jaye hameye doostan ke naboodan khali bood …makhsoosan aqaye tabar va aqa mahdie gol va khandane kalhor… kheili khoshgozasht… bande az hamin teribon az alirezaye gol tashakor mikonam ke bazam ye rooze shad va khatere angiz kenare dostan dashtim 🙂

  4. سفرهایی که با ون آقای فاتحی داشتیم معمولا” جذاب و خاطره انگیزه بوده و هست .
    مکانهای تاریخی خوبی هم بازدید کردیم که بعضی از هم سفران تا به حال ندیده بودند.

  5. یکی از ویژگی های دوستمون علیرضا عشق به میهن و ایران عزیز هست که من همیشه این حس رو ستایش می کنم ضمن اینکه از خاندان محترم حرزاده هم بابت پذیراییشون تشکر میکنم

  6. salam….vaqean ye rooze khoobo b yad moondani bood baaye man k bazam kenare ham goroohihaye khooobam boodam az aqaye hashemi ham kamale tashakoro daram baraye barname rizie hamchin safare khooobi 🙂

  7. سلام دوستان عزیز
    لذت بردیم از آشنایی با دوستان عزیز و همسفری با سایرین بخصوص آقای لیدر تور و دیدن آثار تاریخی شهرمان و خوردن غذای سنتی شهرمون.
    انشاا… در سفرهای بعدی همسفر شما باشم

  8. آقا خیلی خوش گذشت جای دوستانی که نبودن خالی مخصوصا خودم که جای خالیم تو عکسا ملموسه.

    با تشکر

    حاج آقا احمد حرزاده (ره)

  9. کاسپین یه رستوران معروف داره. اسمش چی بود؟ من یه بار اونجا قیمه نثار خوردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.