پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانه / استان ها / آذرآبادگان خاوری / گنجینه ی عصر آهن

گنجینه ی عصر آهن

3 (1)

تبریز ؛ خیابان خمینی ؛ کوچه ی عبّاس پور ؛ سه راه سمت چپ

این گنجینه با کهنایی هم پیوند به هزاره های یکم و دوم پیش از زادروز به شماره ی 2978 در سیاهه ی آثار مردمی کشور به ثبت رسیده است .

محدوده ی محوّطه در شمال ، شمال باختر و شمال خاور سازه ی مسجد کبود ، زیر چندین متر رسوبات ، واقع شده ، درازای خاوری و باختری این محوّطه ، تقریباً 276 متر و پهنای شمالی ـ جنوبی آن به گونه ی میانگین ، 102 متر و دارای گستره ای حدود 3 هکتار میباشد .

طیّ خاکبرداری های سال 76 به وسیله ی شرکت های ساختمانی ، آثاری از این محوّطه به دست آمد و در شهریور 77 ، توسّط آقای نصرت الله معتمدی ، محوّطه شناسی و آثار هزاره ی یکم پیش از زادروز ، گزارش شده است . در سال 79 ، کارهای کنده کاری ، عملاً ، توسّط آقای دکتر نوبری ، آغاز و طیّ چهار فصل کاوش تا سال 82 ، پی گرفته شد و گورستان هم پیوند به عصر آهن ، شناسایی شد . آثار شناسایی شده ، دربردارنده ی نخاله های ساختمانی دوره ی کنونی و آثاری از دوره های قاجاریّه ، صفویّه ، تیموری و ایلخانی در لایه های بالا به دست آمد . آثار و چیزهای به دست آمده از گورها ، دربردارنده ی ظروف سفالی و چیزهای آرایه ای میباشد که هم راه استخوان ها در درون گورها به دست آمده اند . کهنای گورستان شناسایی شده ، هم پیوند به عصر آهن 2 میباشد . این گنجینه در واقع ، پایگاه گنجینه ی گورستان تاریخی مسجد کبود تبریز است . نگاره برداری بدون فلاش ، آزاد میباشد .

3 (2)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.