پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / پیشوازادگان / پیشوازاده بی بی شهربانو

پیشوازاده بی بی شهربانو

پیشوازاده بی بی شهربانو

من ، آقای ناظری ، رضا و احسان ؛ کنار ضریح

پیشوازاده بی بی شهربانو ( 2 فروردین 1393 )

علی رضا هاشمی ، احسان حلّاجان و رضا حاج ابوطالبی

ساختمان این پیشوازاده در کوچه ی بی بی شهربانوی 2 واقع در خیابان تهران قدیم ، قرار دارد . هنگامی که وارد کوچه میشویم به یک سه راهی میرسیم که باید آن را به سمت چپ رفته تا گنبد پیشوازاده را ببینیم . با حاج آقای ناظری که رئیس گروه امنای این پیشوازاده است ، قرار دیدار داریم . وی به گرمی ، ما را به حضور میپذیرد .

  از سردر اصلی که وارد میشویم ، در آغاز به حیاط کوچک آرامگاه میرسیم که صحن اصلی در سمت چپ مان و در سوی شمالی ، قرار گرفته است . برای ورود به صحن اصلی ، باید از چند پلّه ، بالا رفت و پس از گذر از ایوان چه ، وارد صحن شد .

  1 ) تا سال 1345 ، این ساختمان ، دربردارنده ی یک اتاق کوچک 12 متری با یک ضریح چوبی خیلی کهن و زیبا بوده است . سقف سازه به گونه ی شیروانی و بدون استحام مناسبی بوده است . سازه ی کنونی با دیوار و تیرآهن به کمک نیکوکاران در سال 1352 ، ساخته میشود . در آن سال ، سازه را به سقف دروغین ( کاذب ) ، مجهّز میسازند . در سال 1373 ، بخشی از این سقف ، دچار آتش سوزی گردیده و به ناچار ، کار بازسازی کلّی سازه در سال 1374 با ویران کردن دیوارها ، آغاز میگردد . دیوارهایی که به دلیل آن که با سیمان ، ساخته نشده بودند ، به آسانی ، ویران میشوند . پس ، سازه ی کنونی به سال 1374 ، بازمیگردد .

  2 ) ضریح که در گوشه ی باختری سازه ، واقع شده و به جای ضریح چوبی کهن آرامگاه ، قرار گرفته است ، حدود 6 ماه عمر دارد و با فلز و آب طلا ، ساخته شده است . برای ساخت و نصب این ضریح ، 76  میلیون تومان هزینه شده است . ساخت این ضریح بر عهده ی هنرمندان سپاهانی بوده است . سنگ های مرمر بر زیر پایه ی ضریح ، کار گذاشته شده اند که هزینه ای بیش از 3 میلیون تومان در بر داشته اند .

  3 ) در زیر ضریح ، سرداب یعنی جایگاه اصلی گور پیشوازاده ، قرار دارد که دو دیدگاه شیشه ای در کف زمین صحن اصلی آرامگاه برای زیارت ، تعبیه شده است . در سرداب با سنگ گور اصلی ، رو به رو میشویم که نام و نسب پیشوازاده بر روی آن ، حک شده است . برای ساخت سرداب ، 25 میلیون تومان هزینه شده است . در کناره ی خاوری سرداب ، حسینیّه ای در دست ساخت است که به امور عزاداری بانوان ، ویژه خواهد شد .

پیشوازاده بی بی شهربانو

احسان ، آقای ناظری و من ؛ سرداب

پیشوازاده بی بی شهربانو

سنگ اصلی گور

  4 ) نسب پیشوازاده به پیشوای هفتم ، موسی بن جعفر میرسد . به گفته ی آقای ناظری بر اثر سیلی که در سال 1342 می آید ، درخت نامه ی پیشوازاده ، گم شده است ولی دانشمندان حوزه ی علمی قم به دنبال کشف نسب درست این پیشوازاده هستند .

  5 ) نگاره ای از مرحوم محسن تقی زاده در صحن اصلی پیشوازاده ، نصب شده است . وی ، راننده ی لودری بوده که در سال 1374 به دنبال خوابی که میبیند ، اقدام به گودبرداری برای ساخت دوباره ی پیشوازاده مینماید .

  6 ) به گفته ی آقای ناظری ، حدود سد سال پیش ، دور تا دور سازه ی پیشوازاده ، گورستان بوده که هنگام گودبرداری با استخوان های درگذشتگان به خاک سپرده شده ، رو به رو شده اند .

  7 ) مردم ، اعتقاد زیادی به این پیشوازاده دارند و برای شفای بیماران خود و حلّ مشکلات شان از او ، کمک میخواهند .

  8 ) آشپزخانه ی پیشوازاده در زیرزمین و رو به روی سرداب ، قرار گرفته است . آشپرخانه ای که آش نامدار بی بی شهربانو در روزهای عاشورای هر سال در آن جا ، تهیّه شده و به دست مردم میرسد .

  9 ) سرویس های بهداشتی نیز در گوشه ی جنوب خاوری حیاط ، قرار دارند .

  10 ) گنبد ، یک سازه ی تازه است که از آن هم دیدن میکنیم . این گنبد زیبا ، کار هنرمندان سپاهانی است .

پیشوازاده بی بی شهربانو

گنبد زیبای پیشوازاده

  11 ) سازه ی پیشوازاده ، دارای دو در ورودی است : یکی ، در باختری و دیگری ، در شمال باختری که در دومی ، معمولاً ، بسته است و رفت و آمد مردم از در نخستین ، انجام میشود .

  12 ) یک پنجره ی پولادی برای گردآوری نذرهای مردمی در سمت باختری ، قرار گرفته است . این پنجره از پنجره ی آرامگاه پیغمبریه ، برگرفته شده است .

پیشوازاده بی بی شهربانو

پنجره ی پولادین

  13 ) دور تا دور دیوار بیرونی آرامگاه را با سوره ی ضحی و آیت الکرسی ، آراسته اند .

  14 ) اعضای امنای آرامگاه ، آقایان خیرخواه ، ناظری ، کرمی و ساعی میباشند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

یک دیدگاه

  1. چه اطلاعات خوب و کاملی دادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.