پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / پارس گردی ؛ 5

پارس گردی ؛ 5

پارس گردی

از بوشهر که برمیگردم در شیراز ، قصد میکنم که هم برای استراحت و هم برای دیدار با دوست نازنینم ، علی رضا رودیجانی و خانواده ی ارزشمندش و البته هم برای دیدن چند جای دیدنی در استان پارس ، دو روز در این استان بمانم و به پارس گردی بپردازم .

جاهایی که در این سفر دو روزه ی پارس گردی در استان پارس میبینم به قرار زیر هستند :

1 )) آرامگاه خسروخان قشقایی

آرامگاه

خسروخان قشقایی از ملی گرایان نامدار و از سرمایه داران منطقه ی پارس بود که با هر دو حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی ، مبارزه میکرد . وی را در مهر ماه 1361 ، اعدام کردند . به دنبال آرامگاه وی به گورستان دارالرحمه ی شیراز میروم . گورستان را به آسانی میتوان یافت و برای پیدا کردن آرامگاه خسروخان نیز از هر یک از نگهبانان گورستان که بپرسید ، راهنمایی تان میکنند .

آرامگاه خسرو قشقایی در قطعه ی 27 و 28 جدید ، واقع شده و بر روی آن ، چنین نگاشته شده است :

(( آرامگاه ابدی شادروان مرحوم خسروخان قشقایی فرزند اسماعیل خان صولت الدوله سردار عشایر ایل خانی قشقایی

وفات 1361 شمسی

و یک جمله ی ناخوانا درباره ی مرگ ))

سنگ آرامگاه وی ، مستطیل و آراسته شده و در زیر یک درختچه و گلدان ، قرار گرفته است .

2 )) خانه ی زینت الملک

پارس گردی ؛ 5

خانه ی تاریخی زینت الملک قوامی در شیراز است و بسیار دیدنی است . این خانه ، امروزه به گنجینه ی فرهنگ استان پارس ، بدل شده است . این ساختمان باشکوه و زیبا که از آثار بر جای مانده از دوران قاجار میباشد ، متعلق به خاندان قوام الملک بوده است .

پارس گردی ؛ 5

ساخت این سازه در حدود سال 1290 هجری قمری ،آغاز گردید و در سال 1302 به پایان رسیده است . درگاه ورودی خانه به حیاط ، راه دارد . در حیاط این سازه ، افزون بر ازاره های سنگی کنده شده که به صورت پنجره های مشبک ، ساخته شده اند و برای تهویه ی هوا و روشنایی زیرزمین ، مورداستفاده قرار میگرفته ، دو باغچه ی زیبا ، یک حوض بزرگ که از شش قطعه سنگ یک پارچه ، تشکیل شده و یک حوض کوچک هم هست .

پارس گردی ؛ 5

کاشی کاری هفت رنگ هلالی شکل که در پیشانی بالای ساختمان ، قرار گرفته از زیبایی ویژه ای ، برخوردار است .

پارس گردی ؛ 5

این سازه ، دارای بیش از 20 اتاق است که افزون بر گچبری ، نقاشی و آیینه کاری زیبا و نفیس ، به یک دیگر ، راه دارند و سقف چوبی آن ها با نقاشی و تصاویر گوناگونی از جانوران ، پرندگان ، گل و بوته ، آراسته شده است و کف راهروها ، پوشیده از کاشی های خوش نقش و رنگارنگی است که روی هم رفته ، طرح فرشی زیبا را به وجود آورده است .

پارس گردی ؛ 5

جرزها و دیوارهای اتاق ها و ارسی ها ، آیینه کاری شده است و زیرزمین بزرگ این خانه که به شکل زیبایی ، آجرکاری شده و سرتاسر سازه را میپوشاند ، اکنون به گنجینه ی تاریخ پارس ، ویژه شده است .

3 )) تفرجگاه حسین آباد

سپس با پیمودن راهی طولانی به سوی شهرستان بیضا ، روستای حسین آباد میروم تا لختی را در تفرجگاه زیبا ، پرآب و سرسبز حسین آباد بگذرانم . منطقه ای است با یک رودخانه ی زیبای پرآب ، درختانی بلند و سبز و امکانات رفاهی برای مردم .

تفرجگاه

تفرجگاه

4 )) آرامگاه محمد داستان خواه

پارس گردی ؛ 5

تاریخ حکومت های توتالیتر و دیکتاتوری ، مشحون است از خون بی گناهانی که بر زمین ریخته شد و هیچ گونه رسیدگی عادلانه و یا مجازت عوامل جرم در آن ها ، رخ نداد . یکی از این ستم دیدگان ستم دیده ، محمد داستان خواه بود ؛ نوجوان نازنین 15 ساله ای که در شهرک صدرای شیراز هنگامی که در حال بازگشت از مدرسه به خانه بود با شلوغی های ناشی از افزایش بهای بنزین ، رو به رو شد ، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد .

پارس گردی ؛ 5

آرامگاه وی در گورستان روستای کوه سبز در شهرستان مرودشت ، قرار دارد و دل را به سختی میسوزاند .

بر سنگ سپید آرامگاهش ، چنین نگاشته اند :

(( دلبندم محمد داستان خواه

فرزند عبدالرضا

آغاز قصه ی او 20 / 5 / 1383

آغاز غصه ی ما 25 / 8 / 1398

در سکوت دادگاه سرنوشت / عشق بر ما ، حکم سنگینی نوشت

گفتنه شد دل داده ها از هم جدا / وای بر این حکم و این قانون زشت ))

تصویر این نوجوان زیبا نیز بر بالای آرامگاهش ، نصب شده است .

پارس گردی ؛ 5

5 )) مسجد امام حسن

در شهر آباده ، مسجد مشهوری هست به نام (( امام حسن )) که سازنده ی آن ، پدر سعید امامی است ؛ همان مغز اندیشمند اطلاعاتی جمهوری اسلامی . از این مسجد نیز بازدید میکنم .

مسجد

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.