شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / ایلام / غار زینه گان

غار زینه گان

علّت برگزینش = زیبایی و شگفتی

نشانی = استان ایلام ؛ شهر صالح آباد ـ راه خاکی پشت پیشوازاده علی صالح یا راه خاکی سمت چپ گورستان شهر

غار زیبای زینه گان را برای نخستین بار در تلویزیون دیده بودم . گزارشی که از این غار زیبا و شگفت انگیز ، پخش شد ، مرا تشویق کرد تا به دیدن این غار ، همّت بگمارم . از آغاز راه خاکی غار در پشت پیشوازاده علی صالح یا کنار گورستان شهر تا غار ، 4 کیلومتر درازای راه است که با هر خودرویی نیز می توان این راه خاکی و تقریباٌ هموار را پیمود . در میانه ی راه ، رودخانه ای در سمت چپ راه ، آغاز به جریان می کند که دارای آبی بسیار گواراست . اگر جریان رودخانه را تا پایان ، پی بگیرید به غار می رسید . ما ، این راه را میپیماییم و چون ناآشنا هستیم ، هر جا که با کسی ، برخورد می کنیم ، درستی راه را جویا می شویم تا آن که به دو نفر از کردهایی که در درون تونل کوچکی ، مشغول استراحت هستند ، بر می خوریم و راه را از آن ها می پرسیم . آقایان محمّد هماوردی و مرتضی عزیزپناه ، دونفر هم میهن کرد هستند که به یاری ما می شتابند و با درخواست آن ها ، خودشان هم با ما ، سوار بر خودرو به سمت غار می آیند . اگرچه به خاطر خلوتی راه و ناآشنابودن ، اندکی ترسیده ایم ؛ ولی چاره ای جز هم سفر شدن با این دو هم میهن نداریم . سرانجام ، پس از این که با خودرو از درون رودخانه ی زیبایی که به گفته ی این دو دوست گرامی ، چمه سرخ به چماره ی چشمه ی سرخ ، نام دارد ، گذر می کنیم ، به آغاز غار می رسیم . یکی از شگفتی های غار زینه گان ، شکاف داشتن بخش عمده ی سقف آن است که این غار را به یک غار زیبای سر باز ، تبدیل کرده است . درون غار ، رود کوچکی است که همه ی راه غار را باید از درون همین رود گذشت . آب ، بسیار گوارا و روان و محیط اطراف ، بسیار پاکیزه با سنگ های افراشته و صیقلی . اگر غار را تا پایان بروید به یک آبشار زیبا ، بر خواهید خورد که چون با سختی به زمین غار ، برخورد می کند ، گودال ژرفی از آبی گوارا را ایجاد می نماید  . به گفته ی دو نفر هم راه مان که دیگر با آن ها ، دوست شده ایم ، نام کوهی که غار زینه گان ، درون آن ، قرار گرفته ، خلیفه است .

با شور و شوق و پس از گرفتن نگاره های بسیار و در حالی که از درون رود کوچک و زیبای چمه سرخ با صدای دل انگیز شالاپ شالاپ ، قدم می زنیم از غار ، بیرون آمده و به سمت خودرو باز می گردیم .

غار زینه گان

1 (2)

1 (3)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.