پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
خانه / چشمه ها / سپاهان زیبا

سپاهان زیبا

سپاهان زیبا

با فرشاد از آزادراه غدیر ، راهی استان سپاهان زیبا میشویم ؛ البته برای چندمین بار ؛ چرا که این استان ، بزرگ و پر از دیدنی هست . نخستین مقصد سفرمون ، روستای قهی هست .

چون این روستا در نقطه ای دوردست در استان سپاهان ، قرار گرفته در نتیجه شباهنگام بهش میرسیم ؛ البته از پیش با آقای جواد قرهی به ازای هر نفرمان ، 250 هزار تومان ، هماهنگ و خونه ای سنتی را رزرو کرده ام .

1 )) روستای قهی

سپاهان

نام این روستا را از واژه ی (( کهی )) میدانند . شاید از کوهی یا کوچکی میآید . روستایی بسیار زیباست که عمومن توانسته حالت و بافت سنتی خود را نگاه دارد .

سپاهان

به روستا که میرسیم ، یک راست به محل اقامت مان میرویم ؛ خانه ای است روستایی با بافتی دلچسب و زیبا ، حیاطی کوچک که حوضی در میانه ی آن است و چند اتاق در گوشه ی حیاط .

سپاهان

شام و خواب دلنوازی را در این خانه ی سنتی ، تجربه میکنیم . فردا صبح برای روستاگردی میرویم . نام خانه ی زیبایی که ما در آن ، اقامت داشتیم ، عمارت آیینه خانه است .

سپاهان

خانه های تاریخی بسیاری در روستا هستند ؛ از جمله = خانه ی ارباب محمد اسماعیل معروف به آهنگ و هم پیوند با دوره ی قاجار سال 1302 قمری ؛ ساختمان تاریخی خان نائب ( داراب فرهی ) ؛ ساختمان تاریخی عبدالصمدخان ( رزمجو ) ؛ ساختمان تاریخی تقوی ؛ بازارچه های تاریخی ؛ مسجد جامع ؛ گرمابه ی تاریخی ؛ خانه ی تاریخی حاج شیخ و خانه ی تاریخی حاج امین الاه

برخی از خانه ها هم ویران شده و یا رو به ویرانی هستند .

چند بادگیر و آب انبار هم در روستای قهی میبینیم که این ها ، نشان دهنده ی کویری و بیابانی بودن اقلیم منطقه هستند از جمله آب انبار محله ی پایین ( کدخدا ) و آب انبار محله ی بالا ( حاج مختار )

قهی ، پایگاه میراث فرهنگی هم دارد .

2 )) چشمه ی بک بک

سپاهان

سپس به سمت یکی از چشمه های کم تر شناخته شده ی استان سپاهان میرویم که در اطراف شهر کوچک کچوئیه ، قرار دارد . وارد راهی گم و کم رفت و آمد میشویم که خاکی هم هست ؛ این چشمه در گوگل مپ ، ثبت شده .

اما راه به درستی مشخص نیست ؛ به ناچار از یک خودروی در حال گذر میپرسیم و او ، راه درست چشمه را نشان مان میدهد . چشمه در دوردست ها و پای چند درخت ، قرار گرفته است .

بیش تر راه را میتوان با خودرو پیمود و حدود ده دقیقه را پیاده و از یک شیب کوتاه ، بالا میرویم . در دل چنین کوهستان و سرزمین خشکی به چشمه ی بک بک برمیخوریم .

چند تن از اهالی که چوپان و گوسپنددار هستند در اطراف چشمه اند ؛ با ما ، خوش و بش میکنند و ما را به ناهار فرامیخوانند . ناهار خوش مزه ای را در کنار این دوستان میخوریم .

سپس به سوی شهر سپاهان رفته و وارد این شهر میشویم تا از خانه ی کشیش دیدن بکنیم .

3 )) خانه ی کشیش

سپاهان

این خانه ی تاریخی زیبا در محله ی جلفای شهر سپاهان ، قرار گرفته و امروزه به عنوان کافه و هتل ، تغییر کاربری داده است .

سپاهان

این خانه ، واقعن زیباست .

4 )) محله ی نصرآباد

سپاهان

سپس به یکی از محله های قدیمی و تاریخی شهر سپاهان زیبا میرویم که البته شوربختانه بخش بسیاری از خانه های تاریخی آن ، ویران شده اند ؛ در آغاز در یک قهوه سرا ، خستگی مان را با نوشیدن به در میکنیم .

سپاهان

بیت الزهرا ؛ بن بست باغ پایین ؛ مجموعه ی ورزشی شهدای نصرآباد ؛ بوستان نصرآباد ؛ کوچه ی باغ نانوا ؛ بن بست گورتانیان نژاد ؛ خیابان میرزاطاهر نصرآبادی باختری ؛ مادی قمیش ؛ خیابان میرزاطاهر نصرآبادی خاوری و مادی لنبان از مراکز مهم محله ی نصرآباد هستند .

سپاهان

گشت محله گردی مان ، سه ساعت به طول میکشد .

سپاهان

5 )) دریاچه ی آب بند خمیران

سپاهان

آخرین جای دیدنی این سفرمان ، آب بندی است که بر رودخانه ی زاینده رود در کناره ی روستای خمیران ، بسته شده است ؛ روستایی گردشگری و کرانه ای بر کرانه ی زاینده رود .

سپاهان

با خودرو تا نزدیکی دریاچه میرویم و سپس دور دریاچه را که بسیار زیباست ، در دو ساعت میپیماییم .

سپاهان

سپاهان

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

خوزستان زیبای من

خوزستان زیبای من

خوزستان زیبای من استان نازنین ، زیبا ، دلفریب و اهورایی خوزستان ، برای چندمین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.