جمعه 27 مهر 1403
خانه / باغ ها / تهران ؛ پایتخت ایران

تهران ؛ پایتخت ایران

تهران ؛ پایتخت ایران

نمیدونم چند بار هست که به تهران پایتخت ایران میرم تا دیدنی های این شهر بزرگ دوست داشتنی رو ببینم . این بار هم در دو روز و نیم کلی برنامه داریم :

1 )) کتاب خانه ی جندی شاپور

تهران

کتاب خانه ای دلچسب و زیبا در یکی از طبقات مجتمع ایران مال که دل دادگان کتاب را به سوی خود ، فرامیخواند . این مجتمع ، واقعن زیباست . فروشگاه کتاب هم دارد و ما هم خرید میکنیم .

تهران

این کتاب خانه با گستره ی 3300 متر مربع و بلندای 17 و نیم متر ، دل فرهنگی بازار بزرگ ایران به شمار میآید .

معماری کتاب خانه ی جندی شاپور برای آن که تداعیگر بافت گونه گون فرهنگ و دانش جهانی باشد ، آمیزه ای از معماری گوتیک اروپایی و آرایه های معماری ایرانی است .

تهران

در بخش خاوری کتاب خانه ، پلکانی باشکوه ، قرار دارد که طراحی آن ، برگرفته از سازه های باشکوه ایرانی است . 160 سراهی در آرایش نرده های اطراف پلکان هست .

در فضای میان پلکان ، دو دستگاه بالابر پانوراما برای آسان شدن پیوند عمومی میان طبقات کتاب خانه ، تعبیه شده است . در بخش باختری ، نمایی متشکل از شیشه های رنگی و چوب با طراحی اسلیمی ، قرار گرفته است .

پیوند کتاب خانه با تراز طبقه ی یکم از راه دو پلکان برقی در ضلع باختری ، ممکن میشود .

سقف کتاب خانه ، انعطاف پذیر و برای گذر روشنایی ، شفاف است و دارای آرایه های هندسی ایرانی است که با سامانه ی بافه ای به گونه ی آویزان ، اجرا شده است .

این کتاب خانه ، دارای 70 هزار پوشینه کتاب با موضوعات علمی ، هنری و مرجع و هم چنین نشریات هنری ، تاریخی ، سیاسی و اجتماعی از آغاز ورود صنعت چاپ به ایران تا کنون است .

هم چنین سردر مرکزی ، میلیون ها مرجع از زبان های گوناگون جهان را در خود ، جای داده است .

تندیس های مفاخر علمی ، ادبی و فرهنگی هم راه با آدمواره ی شماره نویس به عنوان تمثیل بی پایان عالم و عدم ، از دیگر اجزای کتاب خانه هستند .

چشم انداز کتاب خانه ی جندی شاپور ، بنیان میعادگاهی برای قرآن پژوهان ، اصحاب ادب ، هنرمندان ، اندیشمندان و نظریه پردازان است .

راستی اون جا یه عکاس هم هست که ازتون عکس یادگاری میگیره و میفروشه .

2 )) گورستان ظهیرالدوله

تهران

یکی از گورستان های زیبای تاریخی ایران که به دوره ی قاجار ، پیوند پیدا میکنه . در این گورستان ، اهالی زیادی از فرهنگ ، شعر و آهنگ کشور به خاک سپرده شده اند ؛ از جمله :

1 – 2 – ایرج میرزا

تهران

2 – 2 – حسن تقی زاده

3 – 2 – حسین یاحقی

4 – 2 – داریوش رفیعی

تهران

5 – 2 – رهی معیری

تهران

6 – 2 – روح الاه خالقی

تهران

7 – 2 – علی نشاط ( فرمانده ی گارد جاویدان شاهنشاهی پهلوی )

تهران

8 – 2 – فروغ فرخزاد

تهران

9 – 2 – فضائل تدین ( از نظامیان برجسته ی دوره ی پهلوی دوم )

تهران

10 – 2 – قمرالملوک وزیری

تهران

11 – 2 – لقمان ادهم

12 – 2 – محمد مسعود

13 – 2 – مرتضا محجوبی

14 – 2 – ملک الشعرای بهار

تهران

3 )) باغ فردوس

تهران

این باغ بزرگ و زیبا ، سه عنصر اصلی باغ های ایرونی رو داره ؛ یعنی آب ، گیاهان و کوشک . باغ فردوس ، امروزه ، کوشک خودش رو به گنجینه ی سینما ، اختصاص داده . فروشگاه دستاوردهای فرهنگی هم داره .

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

4 )) رستوران رولکس لانژ

تهران

یه رستوران شکیل با غذاهایی خوش مزه و البته گران در یک مکان زیبا و جذاب . چون تعدادمان ، کم بود ، نیاز به رزرو نداشتیم و با برخورد بسیار مناسب کارکنان رستوران ، وارد شدیم .

تهران

این رستوران در برج تجاری عرش در منطقه ی آجودانیه ی تهران است . غذاهای سفارشی ما = میگو پلوی بوشهری ، چیکن برگر ، اسپشال برگر ، مالویسک ، آیس آمریکا ، موهیتو ، لقمه کوبیده ی پسته ای و جوجه کباب .

تهران

5 )) کافه باکارا

در یکی از کوچه های فرعی و کوچولوی خیابون انقلاب ، به کافه باکارا میریم .

تهران

تهران

6 )) خانه ی کابل

برخی از افغانستانی های مقیم تهران ، اقدام به برپایی یک رستوران با غذاهای افغانستانی در تهران کرده اند که محیطی کاملن با فرهنگ افغانی داره و خیلی جذابه .

قابلی پلو سفارش میدیم و میخوریم؛ البته من ، خیلی از مزه اش خوشم نمیاد .

تهران

در این سفر دو روز و نیمه ی تهران گردی ، دوستان خوبم زینب هاشمی ، امیرحسین هاشمی ، مینا صلواتی ، محمد کوچک تبار و کیان عزیزم ، همراه بودند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

رودخانه ی کلنجین

رودخانه ی کلنجین

رودخانه ی کلنجین رودخانه ی کلنجین در استان قزوین ، شهرستان آوج ، واقع هست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.