سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه قیدار پیامبر

آرامگاه قیدار پیامبر

علّت انتخاب : ادای ارج به پیامبر بزرگ اسرائیلی

سازه ی آرامگاه ، متعلّق به قیدار پسر اسماعیل پسر ابراهیم از پیامبران فرزندان اسرائیل است . این مسأله با گواهی 65 نفر از دانشوران طراز یکم ، مورد تأیید قرار گرفته و بدین ترتیب ، شایعه ی اختصاص سازه به آرامگاه بلغار خاتون ، مردود میباشد .

این سازه ، در آغاز بر روی سه رده سنگ سبز تراشیده از آجر ، ساخته شده است . تا بلندای یک متری دور تا دور سازه با کاشی های شش گوش به زنگ های پیروزه ، بنفش ، سیاه و سپید ، پوشیده شده است . بر فراز گنبد ، دو دیواره ، نشسته است . ساختمان آرامگاه در سال 719 هجری قمری ، ساخته و گنبد سازه در سال 751 ، اجرا گردیده و گچبری ها در سده ی 11 هجری قمری ، ساخته شده است . گنبد این سازه در عین سادگی ، بسیار جالب و به سبک ویژه و از گونه ی گنبدهای زنگوله ای است . ضریح قیدار پیامبر به روش زیبایی از چوب گردو ، ساخته شده و آرایه هایی دربردارنده ی طرح های هندسی و گل و بوته در آن ، حکّاکی شده است .

آرامگاه قیدار پیامبر

آرامگاه قیدار پیامبر

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

اردبیل جان

اردبیل جان

اردبیل جان استان اردبیل جان برای دومین بار در سال 1402 ، میزبان ماست ؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.