پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه باحزقیل پیامبر

آرامگاه باحزقیل پیامبر

آرامگاه باحزقیل پیامبر

آرامگاه باحزقیل پیامبر در شهر دژپل ( دزفول )  قرار دارد . سازه ایست کوچک که درون یک کوچه ، قرار گرفته و با تابلوی (( بقعه ی متبرّکه ی حضرت حزقیل نبی الله ملقّب به ذوالکفل پدر حضرت دانیال نبی )) ، مشخّص شده است . یک گنبد رک کوچک که دارای آرایه های زیبایی است بر روی سازه ، قرار دارد . دارای دو پنجره ی رو به بیرون و یک در ورودی است . بر روی یکی از دیواره های بیرونی ، آیه ی « و اسماعیل و ادریس و الیسع و ذالکفل و کلّ من الاخیار » ، نگاشته شده است . درون آرامگاه ، دارای چیدمانی ساده است با یک ضریح فلزّی زردرنگ در میانه ی اتاقی کوچک . دور تا دور اتاق تا حدود یک متر با مرمر و مانده ی اتاق با گچ ، پوشانده شده است . در کنار اتاق اصلی ، اتاق دیگری که اندکی از اتاق اصلی ، بزرگ تر است به عنوان حسینیّه ، قرار دارد .

آرامگاه باحزقیل پیامبر

متن زیر ، با اندکی درست نگاری نوشتاری ، عیناً از تابلوی نصب شده بر آرامگاه ، برداشته شده است :

(( آگهی حضرت آیت الله شیخ الاسلام عاملی درباره ی حضرت حزقیل پیامبر ( که درود خدا بر او باد . ) :

بسم الله الرّحمان الرّحیم

و من یعظم شعائر الله فإنّها من تقوی القلوب ( بزرگداشت شعائر خداوندی از پرهیزکاری دل هاست . )

روشنگری های لازم درباره ی آرامگاه مبارک و آستانه ی پاک حضرت حزقیل پیامبر ( که درود خدا بر او باد ) در شهر دژپل :

این حضرت ، بنا بر مشهور ، پدر حضرت دانیال ( که درود خدا بر او باد ) و خود از پیامبران پسزان اسرائیل و از فرستادگان راستین خداوند و دارای کتاب آسمانی بوده است و در تاریخ شش سد سال پیش از زادروز مسیح ( تقریباً دوهزار و شش سد سال پیش ) بر پایه ی مفادّ نشانه های قرآن مجید ، احادیث شریف و تواریخ معتبر ، آشکار شده است .

بر پایه ی نشانه ی شریف « لانفرّق بین احد من رسله » ، میان پیامبران خدا در راستی ، درستی و ارج ، فرقی نیست و آن حضرت ، یکی از سد و بیست و چهارهزار پیامبر است که همه ، روشنایی خدا ، حجّت خدا ، دوست خدا و از نزدیکان و همه ، پارسا ، نیکوکار ، پاک و جایگاه فروفرستادن فرشتگان ، وحی خداوندی و دانش های پروردگار و دارای جایگاه سرپرستی و پیامبری ، مستجاب الدّعوه و بی گناه بوده اند .

این بزرگوار ، بشر را به یک تاپرستی ، شناسایی خداوند یک تا ، رفتارهای برتر ، کردار نیک ، راستی ، درستی ، امانت ، دانش ، اندیشه و پیروی خرد ، فراخوانده است . بنا بر این ، بهترین خدمات را به جهان انسانیّت ، دانش ، فرهنگ ، خوش بختی ، رستگاری این جهان و جهان دیگر ، انجام داده است و در این راه پاک ، تحمّل رنج ، آزار و مشکلات بسیار ، پایداری و بلکه فداکاری نموده است . بدین سوی بر همه ی کسان بشر به ویژه مسلمین و شیعیان و به ویژه اهالی این شهرستان ، حقّ بزرگی دارند که باید ادا و سپاسگزاری شود و بر کسانی که پیروی قرآن مجید و دین آشکار اسلام هستند ، ارج گذاری ، راست پنداری ، بزرگ مداری و زیارت آن حضرت ، لازم است .

هستی این آرامگاه مبارک ، روشنایی بخش در این سرزمین و موجب جاودانگی ، برکت ، نازش و زدودن بلاهای آسمانی و زمینی میباشد .

بروز و آشکارشدن کرامات و معجزات آشکار و فراوان که دیده شده و میشود ، گواه راستی و اقوی دلیل هستی آن حضرت در این جا میباشد ( آفتاب آمد دلیل آفتاب )

نظر به این که آرامگاه مبارک ، بازسازی شده ؛ ولی پایان نگرفته است و شایسته ی جایگاه آن حضرت نیست ، بنا بر این بر شما ، برادران دینی ، لازم است که کوشش بالایی از خود ، نشان داده ( قربتاً الی الله ) برای بازسازی کامل و گسترش آن آستانه ی پاک ، اقدام و خدمت نمایید .

و نظر به این که همیشه روشنایی های پاک حضرت پیامبر خدا ( که درود خدا بر او باد ) و پیشوایان راهنما ( که درود خدا بر آن ها باد ) و فرشتگان دوستداران خدا در این جا میباشد ؛ بنا بر این خدمت و دیدار آن حضرت ، موجب خشنودی خدا و آن بزرگواران خواهد بود و هم چنین خدمت و توسّل به آن حضرت ، موجب درمان بیمار ، برآمدن نیازمندی های شرعی ، حلّ دشواری ها ، پیروزی ، خوش بختی و پاداش بسیار در آخرت بوده و موجب خواهد شد که آن حضرت در روز رستاخیز نزد خداوند بزرگ ، میانجیگری نماید و واژگونه عدم توجّه و بی ارجی ، موجب نفرین و زیان این جهان و آن جهان اهالی میباشد .

مدارک و اسناد این آرامگاه مبارک ، عبارتند از :

1 ) زادالمعاد علّامه ی مجلسی در موضوع عید نوروز

2 ) تاریخ جنّات الخلود

3 ) کتاب جوامع درباره ی زندگانی حضرت دانیال و حضرت حزقیل و جز آن ها گردآوری شده ی شیخ حیدر ربیعی ( که مهر خدا بر او باد ) از دانشمندان پیشین دژپل

4 ) نامه ی زنده یاد آیت الله مرعشی نجفی ( که روانش ، پاک باد ) در تأیید آن حضرت

از دیدارکنندگان ارجمند ، درخواست دعا دارم .

به تاریخ 30 مهر ماه 1379 برابر با 18 ربیع الثّانی 1421 هجری ماهی ))

آرامگاه باحزقیل پیامبر

آرامگاه باحزقیل پیامبر

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.