جمعه 10 فروردین 1403
خانه / دژها / سه دیدنی در استان زنجان

سه دیدنی در استان زنجان

شنبه 22 آذر را به یافتن و بازدید از سه دیدنی در استان زیبا و شگفت زنجان ، ویژه میسازم و با همراهی دوستان خوبم ، رضا حاج ابوطالبی و احسان حلّاجان ، از آزادراه ، راهی زنجان میشویم ؛ پس از 9 کیلومتر از عوارضی زنجان ، وارد شاخه ی بیجار شده و سپس راه شاخه ای سمت راست مان را که در سمت چپ یک پمپ بنزین ، واقع شده و به سوی دندی و تخت سلیمان میرود ، پی میگیریم . پس از گذر از روستای قره گل ، یک راه خاکی ناروشن در سمت چپ تان ، قرار دارد که ممکن است آن را نبینید و راه را به نادرستی بپیمایید ؛ باید وارد این راه خاکی شوید و آن را پی بگیرید تا به یک سازه برسید که در سمت راست راه ، قرار دارد ؛ از این جا ، دیگر ، راهی برای خودرو نیست ؛ ما به گونه ی تصادفی ، مرد جوانی را میبینیم به نام علی و از او برای دژ برون قشلاق ، راهنمایی میخواهیم و او ، ما را به سوی این دژ میبرد .

1 ) دژ برون قشلاق

سه دیدنی در استان زنجان

از این دژ که در محوّطه ای بزرگ در کناره ی شمالی رود قزل اوزن ، قرار گرفته ، آثار زیادی بر جای نمانده است ؛ با پیداکردن بریده های سفال و چیزهای دیگر ، کهنای آن را به دوره ی اشکانیان ، تخمین زده اند . ما با همراهی علی ، دور تا دور دژ را میپیماییم ؛ بخش جنوبی دژ با درّه ای ژرف به رودخانه ی قزل اوزن میرسد و سه سوی دیگرش به دشت پهناوری ، کشیده میشود که بسیار گسترده و زیباست . غارهای کوچک دستکند به همراه تکّه های سنگ تراش خورده ، تنها چیزهایی هستند که میتوان در این محوّطه ی بزرگ دید . این محوّطه ی تاریخی به ثبت ملّی هم رسیده است . گشتن کامل این جا ، حدود یک ساعت زمان نیاز دارد .

سه دیدنی در استان زنجان

قزل اوزن از فراز دژ

پس از بازدید از ویرانه های دژ برون قشلاق برای نوشیدن چایی و کمی استراحت به اتاقک علی آقا در سازه ی پمپاژ آب میرویم و سپس به سوی روستای بهستان که در امتداد همان راه هست ، راه مان را پی میگیریم .

سه دیدنی در استان زنجان

من ، علی و احسان ؛ اتاقک علی آقا

به روستای بهستان که میرسیم ، پس از خرید غذا برای ناهار به سوی دژ بهستان و مانده های روستای صخره ای بهستان میرویم ؛ در پایان روستای بهستان ، یک راه خاکی در سمت چپ راه است که وارد آن میشویم ؛ دژ بهستان از میانه های راه اصلی و این راه ، به روشنی ، شایان دیدن است .

2 ) روستای صخره ای و دژ بهستان

سه دیدنی در استان زنجان

دژ بهستان

سه دیدنی در استان زنجان

بخشی از روستای صخره ای بهستان

برای دست رسی به این روستا ، باید از روی پلی که بر روی رودخانه ی قزل اوزن ، بسته شده ، گذر کرد ؛ خودرو تا پای روستای صخره ای و دژ میرود . راهش ، خاکی ولی مناسب است . پس از نگه داشتن خودرو در پای روستا ، گام زنان ، وارد آن میشویم ؛ آثار شگفت آور و بسیاری را میتوان در این روستای رهاشده دید ؛ اتاقک ها و خانه هایی با خشت و گل که برخی از آن ها در صخره ها ، ایجاد شده اند . آغل گوسپندان ، دیوارچینی های زیبا ، پنجره های گلین و بسیاری سازه های دیگر از دیدنی های این روستا هستند . گام زدن در جایی که شاید تا سده ها ، زندگی در آن در روند بوده است ، حسّ ویژه ای به آدمی میدهد . این روستا ، درست رو به روی دژ بهستان ، قرار گرفته و به احتمال بسیار ، با دژ ، یک مجموعه ی سکونت گاهی را تشکیل میداده است . دژ بهستان ، فراعادیست و بسیار دیدنی . میتوان به آسانی تا طبقه ی دوم آن را دست یافت و دید ولی برای رفتن به نقاط بالاترش ، نیاز به تجهیزات و طناب است . اتاق های زیبای کنده شده در صخره ها ؛ پیه سوزهای شگرف و زیبا ؛ اتاقی بزرگ تر که به شکل یک مسجد است با آرایه های گیرا بر دل صخره ؛ آثار برجای مانده از راه پلّه ها و نمادهایی همانند دودکش جن ، از دیدنی های این دژ زیبا هستند .

سه دیدنی در استان زنجان

ویرانه ی مسجد

سه دیدنی در استان زنجان

نمای زیبایی از دژ

با گشتی در این دژ و اطراف آن ، میتوان اتاقک ها و خانه هایی را در صخره ها دید و لذّت برد و به هنر نیاکان مان ، آفرین گفت .

سه دیدنی در استان زنجان

 

سه دیدنی در استان زنجان

3 ) دودکش جن

از روستای بهستان که به سوی زنجان ، حرکت کنیم در سمت راست راه ، دودکش جن را میبینیم که در اصطلاح زمین شناسی ، هودو ، نامیده میشود و به دنیال کنش ها و واکنش های آبرفتی و زمینی به وجود آمده است . استوانه ایست بلند که روی آن با چیزی همانند کلاهک ، پوشانده شده است و بسیار شگفتی آور است ؛ در اصطلاح مردمی به این پدیده ، دودکش جن میگویند .

سه دیدنی در استان زنجان

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

5 دیدگاه

  1. زهرا امیرآبادی

    با سلام و احترام
    هر از گاهی به وبلاگتون سر میزنم و از اونجایی که علاقه مند به سفر هستم از مطالبی که زحمتشو می کشید و ما حصل سفرتون رو در اختیار میگذارید نهایت استفاده رو میبرم…..

    سپاسگذارم بابت تمامی اطلاعات………

    • علیرضا هاشمی

      درود بر شما و سپاس از این که پایگاه اینترنتی ایرانگشت را با نوشتن دیدگاه تان ، آراسته مینمایید …

  2. سلام
    علیرضا از پیشنهاد خوب و برنامه ریزی مناسبت(غیر از صرف ناهار)ممنونم.
    امیدوارم که در این سفر نقشه خوان خوبی بوده باشم!
    و چقدر خوشحالم که تونستم این سفر رو با شما بیام .

    سپاس

  3. علی رضا ؛ مرد همیشه در سفر

    درود بر احسان گرامی و سپاس از حضورت در این سفر دلچسب

  4. چه برج و بارو های عجیبی داشت این دژ بهستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.